Östersunds-Posten

Från Wikipedia
(Omdirigerad från Östersundsposten)
Hoppa till: navigering, sök
Östersunds-Posten
Publikationstyp Dagstidning
Grundad 1877
Huvudkontor Kyrkgatan 52, Östersund
Chefredaktör Hans Lindeberg
Politisk beteckning Centerpartistisk[1]
Språk Svenska
Frekvens Daglig
Upplaga 21800 (TS 2013)[2]
Format Tabloid
Huvudägare Mittmedia AB
ISSN 1104-0386
Webbplats www.op.se

Östersunds-Posten (ÖP) är en dagstidning som ges ut i Östersund sedan 1877, sex dagar i veckan.[3][4] Tidningen har runt 100 anställda och når ut till ungefär 74 000 läsare inom Jämtlands län. ÖP jobbar mycket med lokal webb-TV och har tre egna videoreportrar. Tidningens ledarsida är centerpartistisk.

Historia[redigera | redigera wikitext]

Agaton V. Burman grundade Östersunds-Posten. Tidningen gavs ut för första gången den 3 september 1877.[3][5] Tidningen bestod då av fyra sidor och gavs ut två gånger i veckan. Fem år efter grundandet hade tidningen 1 000 abonnenter.

År 1885 blev ÖP en tredagarstidning, två år efter det, 1887, blev tidningen ett aktiebolag som ägdes av ett åttiotal familjer. I juli 1895 började tidningen ges ut fyra dagar per vecka, måndag, tisdag, torsdag och lördag. Den ökade utgivningsfrekvensen påverkade sidantalet som samtidigt minskades till fyra sidor.

Tjugo år senare, 1907, övergick tidningen till att bli en sexdagarstidning och blev därmed Jämtlands läns första dagstidning.

År 1975 köptes ÖP upp av Centertidningar.[6][7] År 1981 gick ÖP:s huvudkonkurrent Länstidningen Östersund om ÖP i totalupplaga och ett år senare även i upplaga på utgivningsorten.

År 1993 började ÖP samarbeta med TV4 Jämtland och Rix FM. Ett år senare blev Östersunds-Posten den första landsortstidningen på internet med OP.se. Två år efter det blev tidningen Nordens första miljögodkända tidning när den blev tilldelad Svanen.

År 2001 återtog tidningen rollen som Jämtlands läns ledande tidning och påbörjade sändningar med webb-tv på hemsidan. 2006 utsågs ÖP till Årets dagstidning av Pressens Tidning. Året efter, 2007, såldes ÖP till sin nuvarande ägare, Mittmedia.[5] Samma år bröt TV4 samarbetet med tidningen.

Chefredaktörer[redigera | redigera wikitext]

Personer som jobbar eller har jobbat på ÖP[redigera | redigera wikitext]

Se även[redigera | redigera wikitext]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

Noter[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ Ulf Mörkenstam, Andreas Gottardis, Hans Ingvar Roth (2012). ”The Swedish Sámi Parliament: A Challenged Recognition?” (på engelska). European University Institute. http://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/22320/ACCEPT_PLURALISM_2012_10_Finalcountryreport_Sweden.pdf?sequence=1. Läst 29 april 2015. 
  2. ^ Frank Eriksson Barman (2014). ”In search of a profitability framework for the local daily newspaper industry. A case study at Göteborgs-Posten” (på engelska). Chalmers University of Technology, Göteborg. http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/203410/203410.pdf. Läst 29 april 2015. 
  3. ^ [a b] ”The Results of the Seventh European Newspaper Award” (på engelska). Editorial Design. http://www.editorial-design.com/05/award05e/presse.html. Läst 29 april 2015. 
  4. ^ Mart Ots (2011). ”Competition and collaboration between Swedish newspapers – an overview and case study of a restructuring market” (på engelska). University of Akkureyri. http://english.unak.is/static/files/Ots_Mart.pdf. Läst 29 april 2015. 
  5. ^ [a b] Karl Erik Gustafsson. ”Östersunds-Posten”. Nationalencyklopedin. Bokförlaget Bra böcker AB, Höganäs. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/%C3%B6stersunds-posten. Läst 29 april 2015. 
  6. ^ Christoffer Rydland (2013). ”Aspects of Cooperation and Corporate Governance in the Swedish Regional Newspaper Industry” (på engelska). Diva Portal. http://hhs.diva-portal.org/smash/get/diva2:622231/FULLTEXT01.pdf. Läst 29 april 2015. 
  7. ^ Karl Erik Gustafsson, Per Rydén (2010) (på engelska). A History of the Press in Sweden. Nordicom, Göteborg. ISBN 978-91-86523-08-4. http://presshistoria.se/wp-content/uploads/2014/03/A-history-of-the-Press-in-Sweden.pdf. Läst 29 april 2015 
  8. ^ ”ÖP:s chefredaktör slutar”. sverigesradio.se. P4 Jämtland. 9 december 2005. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=750805. Läst 29 april 2015. 
  9. ^ Expressen-chef tar över Östersunds-Posten”. Expressen. 2 mars 2006. http://www.expressen.se/nyheter/expressen-chef-tar-over-ostersunds-posten/. Läst 29 april 2015. 
  10. ^ Hans Lindeberg ny chef på Östersundsposten”. Östersundsposten. 25 april 2008. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtland/hans-lindeberg-ny-chef-pa-ostersundsposten. Läst 29 april 2015. 

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]