Asharq Alawsat

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Asharq Al-Awsat
Publikationstyp dagstidning
Grundad 1978
Huvudkontor London
Chefredaktör Tariq Alhomayed
Ansvarig utgivare Jamie Glazov
Politisk beteckning Konservativ
Språk Engelska
Upplaga 234,561 (2004)[1]
Huvudägare Saudi Research & Marketing Group
ISSN 0265-5772
Webbplats aawsat.com

Asharq Alawsat (arabiska: الشرق الاوسط, som betyder "Mellanöstern") är en arabisk internationell tidning med huvudkvarter i London. Som en pionjär för arabisk press utanför arabvärlden är den lätt igenkännbar med sina grönaktiga sidor.[2]

New York Times kallade 2005 Asharq Alawsat "en av de äldsta och mest inflytelserika i regionen."[2] Även om den publiceras i ett privat företags namn, Saudi Research & Marketing Group, grundades tidningen efter godkännande av den saudiska kungliga familjen och regeringsministrar, och den är känd för sitt stöd till den saudiska regeringen.[2]

Tidningen startade i London 1978 och trycks för närvarande på 12 platser internationellt.[3] Tidningen kallas ofta "den ledande arabiska dagliga tidningen,"[4] och kallar sig själv "den viktigaste pan-arabiska dagstidningen"[3] eftersom tidigare uppskattningar av cirkulationen har placerat den först bland de pan-arabiska dagstidningarna utanför arabvärlden, en kategori som också omfattar dess viktigaste konkurrent Al-Hayat.[1] Tillförlitliga uppskattningar finns endast från det tidiga 2000-talet, innan rivalen, Al-Hayat satsade på en massivt ökad cirkulation i Saudiarabien.[5]

Asharq Alawsat täcker in händelseutvecklingen genom ett nätverk av byråer och korrespondenter i hela Arabvärlden, Europa, USA och Asien. Tidningen har också copyright-syndikering med Washington Post, Los Angeles Times, New York Times och Global Viewpoint, vilket tillåter dem att publicera arabiska översättningar av krönikörer som Thomas Friedman och David Ignatius.[3]

Tidningen ägs av Salman bin Abdulaziz Al-Saud, en medlem av Saudiarabiens kungafamilj, huset Saud.[6]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ [a b] ”Statistics on the Arab Media”. Arab Reform Bulletin. Carnegie Endowment. http://www.carnegieendowment.org/files/New_Chart.pdf. Läst 25 april 2011. 
  2. ^ [a b c] Fattah, Hassan, M., "Spreading the Word: Who's Who in the Arab Media", February 6, 2005. Retrieved March 26, 2008
  3. ^ [a b c] ”About Us”. Asharq Al-Awsat. http://www.asharq-e.com/AboutUs.asp. Läst 25 april 2011. 
  4. ^ ”al-Sharq al-Awsat”. http://www.allied-media.com/Arab-American/asharq.htm. Läst 25 april 2011. 
  5. ^ ”Al-Hayat readership & circulation of local Saudi edition”. http://www.allied-media.com/Arab-American/al_hayat/alhayat_local_edition_saudi_arabia.html. Läst 25 april 2011. 
  6. ^ ”Saudi Research & Marketing Group (4210) – (SRMG) – Media and Publishing Sector – Saudi Stock Exchange – Mubasher”. English.mubasher.info. 1988-07-01. http://english.mubasher.info/TDWL/Companies/ComDetails.aspx?Comid=2466. Läst 16 februari 2011. 

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]