Klimatförändringarna - en bluff?

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Klimatförändringarna - en bluff?
Originaltitel The Great Global Warming Swindle
Genre Dokumentär
Skapad av Martin Durkin
Längd (per avsnitt) 75 minuter
Land Storbritannien
Språk Engelska
Sändning
Originalkanal Channel 4
Originalvisning 2007
Externa länkar
Officiell webbplats
IMDb

Klimatförändringarna – en bluff? (originaltitel: The Great Global Warming Swindle) är en dokumentärfilm skapad 2007 av Martin Durkin för brittiska Channel 4. Filmen motsätter sig den rådande uppfattningen att människan påverkar den globala uppvärmningen och hävdar att det som flertalet ledande forskare på området har kommit fram till är en bluff.

Filmen innehåller bland annat intervjuer med Roy Spencer som var med och utvecklade temperaturmätningar av atmosfären med satelliter. Även klimatforskaren och oceanografen Professor Carl Wunsch medverkar, men denne har senare starkt tagit avstånd från den färdiga produktionen med hänvisning till att skaparna redigerat om intervjun med honom på så sätt att han framstår som skeptisk till mänsklig påverkan av klimatet, tvärtemot hans egentliga åsikt. Carl Wunsch har i ett öppet brev förklarat sitt ställningstagande. Brevet börjar med "Jag tror att klimatförändringen är på riktigt, att den är ett allvarligt hot, och att den nästan säkert till stor del beror på människan."[1]

Kritik[redigera | redigera wikitext]

Kritiken mot filmen har varit stor, framförallt från forskarhåll. Bland kritikerna finns personer som medverkade i filmen, baserat på falska påståenden om filmens innehåll.[1][2] Kritikerna hävdar att filmen har feltolkat data, använt sig av inaktuella forskarrapporter, använt sig av vilseledande argumentation samt felaktigt presenterat FN:s klimatpanels ställningstagande.[3][4][5][6] Efter kritik från flera av de vetenskapsmän som deltagit i filmen ändrades filmen innan den släpptes till internationell publik och för DVD-utgåva. En graf i filmen där tidsaxeln hade ändrats samt påståendet att vulkaner producerar mer koldioxid än människor togs bort, och efter klagomål från medverkande forskare om hur intervjuerna ägt rum togs intervjun med Carl Wunsch bort.

Medverkande[redigera | redigera wikitext]

I filmen medverkar följande personer med uttalanden.

Källor[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ [a b] Wunsch, Carl. ”Partial Response to the London Channel 4 Film “The Global Warming Swindle””. RealClimate. http://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/03/swindled-carl-wunsch-responds/#more-417. Läst 1 oktober 2011. 
  2. ^ ”Regarding: “The Great Global Warming Swindle”, broadcast in the UK on Channel 4 on March 8, 2007”. http://folk.uio.no/nathan/web/statement.html. 
  3. ^ ”Houghton, John. The Great Global Warming Swindle. The John Ray Initiative. Retrieved on 2007-03-12.”. http://www.jri.org.uk/index.php?option=com_content&task=view&id=137&Itemid=83. 
  4. ^ ”Regarding: “The Great Global Warming Swindle”, broadcast in the UK on Channel 4 on March 8, 2007.”. Arkiverad från originalet den 2007-07-26. http://web.archive.org/web/20070726041508/http://www.amos.org.au/BAMOS_GGWS_new.pdf. 
  5. ^ ”The Great Global Warming Swindle: open letter to Martin Durkin. Climate of Denial (2007-04-24). Retrieved on 2007-04-28.”. http://www.climateofdenial.net/?q=node/1. 
  6. ^ ”BAS Statement about Channel 4 programme on Global Warming.”. http://www.antarctica.ac.uk/about_bas/news/news_story.php?id=178. 
  7. ^ ”NR+EFC Statement”. Folk.uio.no. Arkiverad från originalet den 20 juni 2008. http://web.archive.org/web/20080620094936/http://folk.uio.no/nathan/web/statement.html. Läst 27 oktober 2008. 

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]