Le Soir

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Le Soir
Ls.svg
Publikationstyp kvällstidning
Grundad 1887
Geografisk täckning  Belgien
Huvudkontor Bryssel
Chefredaktör Didier Hamann
Politisk beteckning progressiv oberoende
Språk franska
Frekvens dagstidning
Upplaga 88 633 ex (tryckt, okt. 2012)
Format berliner
Huvudägare Groupe Rossel
ISSN 1186-4583
Webbplats www.lesoir.be

Le Soir är en ledande belgisk dagstidning som utkommer i Bryssel. Den grundades 1887 av Émile Rosse och betecknar sig sedan 2005 som en progressiv oberoende dagstidning (franska: quotidien progressiste indépendant). Det är Belgiens näst största franskspråkiga tidning – den största om de samordnade lokaltidningarna hos Groupe Sud Presse räknas som separata tidningar och inte olika editioner av samma tidning.

Historik[redigera | redigera wikitext]

18 maj 1940, efter den tyska invasionen av Belgien 1940, upphörde tidningen att komma ut. Utgivningen återupptogs dock senare av en grupp av kollaboratörer och mot ägarnas uttryckliga vilja. Under resten av ockupationstiden (fram till september 1944) höll le Soir en tyskvänlig profil,[1] och under de här fyra åren följetongspublicerades 4 1/2 Tintinalbum i tidningen. Efter befrielsen gavs Le Soir tillbaka till sina gamla ägare.

Sedan november 2005 ges Le Soir ut i berlinerformat och uppdelad i fyra olika delar.

Tidningens upplaga har varierat genom åren. Från 60 000 exemplar grundaråret 1887 steg den fram till 1914 till 180 000.[2] Oktober 2012 var den försålda upplagan (lösnummer plus prenumerationer) 75 866 exemplar.

Källhänvisningar[redigera | redigera wikitext]

Den här artikeln är helt eller delvis baserad på material från franskspråkiga Wikipedia, 2015-01-12.
  1. ^ "Paul de Man". Britannica.com. Läst 12 januari 2015. (engelska)
  2. ^ René Campé, Marthe Dumon et Jean-jacques Jespers (1975): Radioscopie de la presse belge, Marabout, s. 155. (franska)

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]