News of the World (brittisk tidning)

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
News of the World
Publikationstyp Söndagstidning till The Sun
Grundad 1 oktober 1843
Nedlagd 10 juli 2011
Huvudkontor London
Politisk beteckning Konservativ
Språk Engelska
Format Tabloid
Huvudägare News Corp (före detta ägare)
Första numret av News of the World 1843

News of the World var en konservativ, brittisk söndagstidning, grundad 1843. Efter en stor avlyssningsskandal lades tidningen ner 2011. Den ersattes senare av The Sun on Sunday.

Historik[redigera | redigera wikitext]

News of the World var känd för sina kändis- och skandalreportage och populistiskt grundade nyheter. Tidningen grundades 1843 av John Browne Bell och övergick efter ett par ägarbyten 1969 till Rupert Murdochs mediaföretag News Ltd, senare namnändrat till News International. ett dotterföretag till News Corporation. Den gick över till tabloidformat i maj 1984. Tidningen stödde Konservativa partiet.

News of the World fungerade som söndagstidning till systerdagstidningen The Sun. Den hade 2011 en upplaga på 2,8 miljoner exemplar per utgivet nummer. På grund av sitt intresse för sexskandaler gick tidningen under öknamnet News of the Screws.[1]

Avlyssningsskandalen år 2011[redigera | redigera wikitext]

News of the World upphörde med sin utgivning från och med 10 juli 2011 på grund av en stor avlyssningsskandal.[2][3] Det uppdagades av den grävande journalisten Nick Davies i dagstidningen The Guardian att tidningen anlitat privatdetektiver som hackat och telefonavlyssnat kändisar och anhöriga till stupade brittiska soldater.

Efterföljaren The Sun on Sunday[redigera | redigera wikitext]

Ett drygt halvår efter söndagstidningens nedläggning ersattes den av en liknande söndagstidning, The Sun on Sunday. Denna utkom första gången 26 februari 2012. Den nya tidningens redaktion innehöll många av de tidigare medarbetarna på News of the World, efter att flera av dem släppts av polisen. Verksamheten fortsätter således i princip i samma stil, under nytt namn men med samma ägare – News Corporation.[4]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ News of the World to close amid hacking scandal”. News (UK: BBC). 7 juli 2011. läst 2012-01-15. http://www.bbc.co.uk/news/uk-14070733. 
  2. ^ Paul Owen (7 juli 2011). ”News of the World to close on Sunday – live coverage” (på engelska). The Guardian. http://www.guardian.co.uk/media/blog/2011/jul/07/news-of-the-world-phone-hacking-live-coverage. Läst 7 juli 2011. 
  3. ^ Victor Stenquist (7 juli 2011). ”News of the World läggs ner efter stor avlyssningsskandal”. Aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13291850.ab. Läst 7 juli 2011. 
  4. ^ The Sun 26 februari 2012, "The first Sun on Sunday is a Hit..."

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]