Borgåbladet

Från Wikipedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Borgåbladet
PublikationstypDagstidning.
Grundad15 december 1860.
Nedlagd13 januari 2015.
OmrådeÖstra halvan av landskapet Nyland.
LandFinland Arbcom ru editing.svg
HuvudkontorBorgå, Finland Finland
ChefredaktörMicaela Röman.
IdeologiObunden.
SpråkSvenska.
Frekvens6 nr/vecka.
Upplaga6 871 (2013).
FormatTabloid.
HuvudägareKSF Media Ab.
Webbplatshttp://www.bbl.fi

Borgåbladet (Bbl), var en svenskspråkig dagstidning som gavs ut i Borgå i landskapet Nyland i Finland. Den slogs 13 januari 2015 samman med Östra Nyland till en ny tidning med namnet Östnyland. Tidningens spridningsområde omfattade hela östra halvan av landskapet Nyland, med invånarna i Borgå och Sibbo som främsta målgrupp. Upplagan uppgick år 2013 till 6 871 exemplar[1], och var tre år dessförinnan, år 2010, 7 798 exemplar[2]. Tidningen var partipolitiskt obunden.

Historik[redigera | redigera wikitext]

Borgåbladet (skrevs då: Borgå-Bladet) utkom första gången med ett provnummer den 15 december 1860. Den regelbundna utgivningen började den 5 januari 1861, med Gabriel Lagus som förste chefredaktör[3]. Mellan 1861 och 1874 utkom tidningen varje helgfri lördag, för att därefter börja komma ut två gånger i veckan. Från och med 1984 till och med tidningens samgång med tidningen Östra Nyland 2015 varierade utgivningsfrekvensen mellan fem dagar i veckan och sex dagar i veckan. I början av 1990-talet valde Borgåbladet att krympa sitt tryckformat från fullformat till tabloidformat. Under 1900-talets början blev tidningen indragen två gånger, den första gången mellan den 19 september 1900 och den 21 november 1900, den andra gången mellan den 16 mars 1901 och den 15 juni 1901. Orsaken till indragningarna var, att tidningens innehåll ansågs för kontroversiell i dåvarande Storfurstendömet Finland.

Borgåtidningen var under sin existens Finlands tredje äldsta tidning efter Åbo Underrättelser och Vasabladet. Tidningen ägdes fram till år 1989 av den lokala industrimannen August Eklöfs släkt. Därefter ägdes tidningen fram till 2008 av Hufvudstadsbladet, med föreningen Konstsamfundet som majoritetsägare. År 2008 förvärvade den finlandssvenska mediekoncernen KSF Media Ab tidningen Borgåbladet, och var dess ägare ända fram tills tidningen slogs ihop med tidningen Östra Nyland.

Ett axplock chefredaktörer[redigera | redigera wikitext]

  • Gabriel Lagus 1861–1863, A. Lindfors 1862–1863
  • Anders J. Silfvander 1864–1866
  • Rudolf Lindblad 1867–1868
  • Konrad Fr. Ottelin 1868–1871
  • V.L. Cajander 1872–1886
  • Helmer J. Wahlroos 1920–1966
  • Erik Bagerstam 1966–1968
  • Harry Granberg 1970–1974
  • Per-Henrik Nyman 1974–1982
  • Stefan Holmström xx–xx
  • Micaela Röman xx–2015, som var den sista sittande chefredaktören.

Se även[redigera | redigera wikitext]

Källor[redigera | redigera wikitext]

Webbkällor[redigera | redigera wikitext]

Noter[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ Upplagetabell 2013 – mediaauditfinland.fi (pdf-format) Arkiverad 17 april 2015 hämtat från the Wayback Machine. (finska) Läst 12 januari 2015.
  2. ^ Upplagetabell 2010 – mediaauditfinland.fi (pdf-format) Arkiverad 12 januari 2015 hämtat från the Wayback Machine. (finska) Läst 12 januari 2015.
  3. ^ ”Finlandssvenska tidningar” (på svenska). Sv. social- och kommunalhögskolan i H:fors. http://sockom.helsinki.fi/journ/MEDIESTR/tidning.htm. Läst 12 januari 2015.