Novaja Gazeta

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Novaja Gazeta
Publikationstyp nyhetstidning
Grundad 1 april 1993
Huvudkontor Moskva
Chefredaktör Dmitrij Muratov
Politisk beteckning oberoende oppositionell
Språk Ryska
Engelska
Frekvens varje måndag, onsdag och fredag
Upplaga 284 500 exemplar
Format A2
Huvudägare Michail Gorbatjov
Aleksandr Lebedev
Webbplats www.novayagazeta.ru, www.en.novayagazeta.ru

Novaja Gazeta (ryska: Новая газета, svenska: Nya tidningen) är en rysk tidning. Tidningen kom ut första gången den 1 april 1993 och hade i juni 2012 en upplaga på omkring 284 500 exemplar.

Historik och översikt[redigera | redigera wikitext]

Novaja Gazeta har sina rötter i Komsomolskaja Pravda, som efter Sovjetuniones fall upplevde en splittring i flera tidningar.[1]

Redaktör för Novaja Gazeta är Dmitrij Muratov.[2] Tidningen har totalt 60 journalister[källa behövs] och kommer ut med tre nummer i veckan.

Novaja Gazeta har år 2015 kontor och lokala upplagor i (minst) tio ryska städer. Dessa är:[3]

Dessutom distribueras (upgift från 2007) tidningen i Israel, tillsammans med en lokal ryskspråkig tidning. Tidningen har även distribution och kontor i Tyskland (Berlin) och Kazakstan (Almaty).[4]

Sedan 2007 finns tidningens webbupplaga även i en engelskspråkig version.[4]

Ägandeskap[redigera | redigera wikitext]

Aleksandr Lebedev är en av Novaja Gazetas delägare.

49% av tidningen ägs av Sovjetunionens tidigare president Michail Gorbatjov, tillsammans med affärsmannen och politikern Aleksandr Lebedev. Resterande 51% ägs av dem som verkar på tidningen.

2007 ägdes tidningen till 90 procent av Lebedev och 10 procent av Gorbatjov.[4]

Övergrepp på medarbetare[redigera | redigera wikitext]

Novaja Gazetas mest kända journalist var kolumnisten Anna Politkovskaja, som mördades 7 oktober 2006. Novaja Gazeta är den tidning som fått flest journalister mördade sedan sovjettiden, och förutom Anna Politkovskaja har även Jurij Sjtjekotsjitjin, Igor Domnikov och Anastasija Baburova mördats. Under år 2008 dödades fem ryska reportrar och två försvann, och dessutom registrerades 1 450 fall där journalister hade misshandlats eller hotats, fotografier beslagtagits eller redaktioner blivit genomsökta.[källa behövs]

Oberoende och regimkritik[redigera | redigera wikitext]

Novaja Gazeta är en av Rysslands få kvarvarande större oberoende tidningar. Man har vid flera tillfällen (bland annat 2010[5] och 2011[6]) utsatts för DDOS-attacker mot sin Internetversion, attacker som vid minst ett tillfälle också drabbat ryska oberoende bloggar.[6]

24 februari 2015 publicerade tidningen kontroversiellt material angående Kremls "ukrainska planer". Enligt materialet skulle den ryska statsledningen redan i början av februari 2014 (det vill säga före Viktor Janukovytjs avsättande/flykt från posten som Ukrainas president) planerat ett annekterande av Krim och (den ukrainska delen av) Donetskbäckenet. Orsakerna skulle inte i första hand vara omsorgen om den ryska minoriteten i områdena utan mer geopolitisk.[7][8]

Priser[redigera | redigera wikitext]

Novaja Gazeta har erhållit följande utmärkelser för sitt arbete:

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ "История «Новой Газеты»". Novayagazea.ru. Läst 28 februari 2015. (ryska) engelsk automatöversättning
  2. ^ "Редакция". Novayagazeta.ru. Läst 28 februari 2015. (ryska)
  3. ^ "Региональные представительства «Новой Газеты»". Novayagazeta.ru. Läst 28 februari 2015. (ryska)
  4. ^ [a b c] "Novaya Gazeta Hits the Internet in English". Themoscowtimes.com, 2007-08-28. Läst 28 februari 2015. (engelska)
  5. ^ Hacker Attack Freezes Novaya Gazeta's Web Site, Nikolaus von Twickel, The Moscow Times, 2010-02-01 (engelska)
  6. ^ [a b] Gutterman, Steve. ”Medvedev criticizes illegal attack on his blog” (på engelska). Reuters. http://www.reuters.com/article/2011/04/07/us-russia-medvedev-cyberattack-idUSTRE7367GF20110407. Läst 25 februari 2015. 
  7. ^ Andrei Lipsky (2015-02-24): "Novaya Gazeta: ‘It is Seen as Correct to Initiate Annexation of Eastern Regions of Ukraine to Russia’". Interpretetermag.com. Läst 25 februari 2015. (engelska)
  8. ^ Winqvist, Lina (2014-02-25): "Hemliga dokument avslöjar Rysslands Ukrainaplan". Yle.fi. Läst 25 februari 2015.

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]