Nya Dagbladet (svensk tidning)

Från Wikipedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
För andra betydelser av Nya Dagbladet, se Dagbladet.
Nya Dagbladet
SloganMorgondagens dagstidning!
PublikationstypDagstidning
ÄmnenEtniska och kulturella rättigheter, integritet och övervakning, miljö och hälsa
Grundad2012
OmrådeSverige
HuvudkontorSverige
ChefredaktörMarkus Andersson
Ansvarig utgivareMarkus Andersson
SpråkSvenska
Alexarankning1426 (juni 2019)[1]
Webbplatsnyadagbladet.se
Libris Arbcom ru editing.svg

Nya Dagbladet är en svensk nätbaserad dagstidning grundad 2012.[2] Tidningen är nationalistisk, vetenskapsskeptisk och partipolitiskt obunden, med historisk koppling till Nationaldemokraterna. Den betecknar sig som humanistisk och etnopluralistisk med en antiglobalistisk hållning.[3] Den refererar ofta pseudovetenskap och vaccinationsmotstånd.

Produktion[redigera | redigera wikitext]

Chefredaktör och ansvarig utgivare är Markus Andersson. Nyhetschef är Isac Boman. Bland återkommande krönikörer återfinnes Karl-Olov Arnstberg,[4] Lars Bern,[5] Dan Ahlmark[6] och Jan Westh.[7] Tidigare medarbetare är Alexander Almqvist-Paajanen.[8] Redaktionen driver också en poddradio kallad NyD-podden.

Innehåll[redigera | redigera wikitext]

Tidningen skriver återkommande om alternativmedicin för att behandla cancer samt sprider vaccinationsmotstånd och konspirationsteorier[9], uppgifter om risker med mobilstrålning, samt klimatskepticism och kritik av miljöpolitik. Andra återkommande teman är Syrienkonflikten, migrationsfrågor, yttrandefrihetsfrågor, kritik mot EU, Israel, övervakning, GMO, globalism, och Bonnierkoncernen.

En av tidningens grundare har tidigare haft uppdrag i det nu nedlagda partiet Nationaldemokraternas styrelse.[10]

Kritik[redigera | redigera wikitext]

Nya Dagbladet omnämndes i en kartläggning i mars 2017 av DN-journalisterna Josefin Sköld och Mattias Carlssons som en av "populistiska och högerextrema sajter". Nya Dagbladet fick där kritik för att upplåta annonsutrymme åt ett tyskt bildelsföretag som också annonserade på andra länkande sajter och uppmärksammade att annonsföretagarna hade rötter i Ukraina och Ryssland.[11][12] Nya Dagbladets chefredaktör svarade med att inga fel begåtts.

Tidningen Metros "Hälsogranskaren" anklagade i maj 2017 Nya Dagbladet för att rapportera om en amerikansk studie som visade att icke-vaccinerade barn är friskare än vaccinerade, och man menade att studien inte var tillräckligt representativ då den byggde på självstudier.[13][14] Studien som publicerades i Open access drogs senare tillbaka. Nya Dagbladet svarade med att studien fortfarande hade ett publicistiskt värde.

Nya Dagbladet ingår i det TT-ägda mediebevakningsföretaget Retrievers bevakningstjänst, vilket uppmärksammades av branschtidningen Journalisten.[15]

2021 sökte Nya Dagbladet redaktionsstöd av myndigheten för press, radio och tv (MPRT), men fick avslag. Nya Dagbladet kritiserade i ett antal artiklar MPRT:s beslut och hävdade att avslaget var politisk motiverat. I en samordnad kampanj tillsammans med andra alternativa medier publicerade tidningen också namn och bild på enskilda medarbetare från myndigheten, samt uppgifter om deras sexuella läggning, gymnasiebetyg och tidigare politiska uttalanden.[16][17]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ Alexa.com: Nya Dagbladet, läst 3 juni 2019
  2. ^ ”Myndigheten för press, radio och tv”. Arkiverad från originalet den 5 oktober 2017. https://web.archive.org/web/20171005201845/https://www.mprt.se/sv/sokverktyg/tillstand/2012/januari/ansokan-om-utgivningsbevis--wwwnyadagbladetse/. Läst 5 oktober 2017. 
  3. ^ ”Om Nya Dagbladet”. Nya Dagbladet. https://nyadagbladet.se/om/. Läst 3 juni 2019. 
  4. ^ ”Karl-Olov Arnstberg”. Nya Dagbladet. https://nyadagbladet.se/tag/karl-olov-arnstberg/. Läst 9 februari 2019. 
  5. ^ ”Lars Bern”. Nya Dagbladet. https://nyadagbladet.se/tag/lars-bern/. Läst 9 februari 2019. 
  6. ^ ”Dan Ahlmark”. Nya Dagbladet. https://nyadagbladet.se/tag/dan-ahlmark/. Läst 9 februari 2019. 
  7. ^ ”"Jan Westh"”. Nya Dagbladet. https://nyadagbladet.se/search/jan+westh/. Läst 10 februari 2019. 
  8. ^ ”Alexander Almqvist-Paajanen lämnar posten som nyhetschef”. Nya Dagbladet. 31 januari 2019. https://nyadagbladet.se/redaktionellt/alexander-almqvist-paajanen-lamnar-posten-som-nyhetschef/. Läst 9 februari 2019. 
  9. ^ ”Mobiliseringen inför coronaprotesten”. Expo.se. https://expo.se/2021/03/mobiliseringen-infor-coronaprotesten. Läst 28 juni 2022. 
  10. ^ Radio, Sveriges. ”Söderhamnspolitiker sprider hat på Facebook - tvingas avgå - P4 Gävleborg”. sverigesradio.se. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6435156. Läst 3 juni 2019. 
  11. ^ Brottsdömda, nolltaxerare och sökta av kronofogden DN 16 mars 2017
  12. ^ Det har extremsajterna gemensamt Arkiverad 5 oktober 2017 hämtat från the Wayback Machine. DN 17 mars 2017
  13. ^ Nej, den här (tillbakadragna) studien bevisar inte att barn mår bättre utan vaccin”. Metro. 9 maj 2017. Arkiverad från originalet den 5 januari 2018. https://web.archive.org/web/20180105013247/https://www.metro.se/artikel/nej-den-h%C3%A4r-tillbakadragna-studien-bevisar-inte-att-barn-m%C3%A5r-b%C3%A4ttre-utan-vaccin. Läst 4 januari 2018. 
  14. ^ ”Studie visar att icke-vaccinerade barn är friskare än vaccinerade – Nya Dagbladet”. nyadagbladet.se. https://nyadagbladet.se/halsa/studie-visar-att-icke-vaccinerade-barn-ar-friskare-an-vaccinerade/. Läst 4 januari 2018. 
  15. ^ ”Retriever får kritik för hatsajtsträffar | Journalisten”. www.journalisten.se. https://www.journalisten.se/nyheter/retriever-far-kritik-hatsajtstraffar. Läst 4 januari 2018. 
  16. ^ ”Anställda på myndighet pressade av högerextrema medier”. DN.SE. 17 februari 2021. https://www.dn.se/kultur/anstallda-pa-myndighet-pressade-av-hogerextrema-medier/. Läst 28 juni 2022. 
  17. ^ Nyheter, S. V. T. (17 februari 2021). ”Alternativmedier nekades presstöd – hänger ut enskilda handläggare”. SVT Nyheter. https://www.svt.se/kultur/presstodshandlaggare-larmar-en-koordinerad-paverkanskampanj. Läst 28 juni 2022. 

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]