Ring P1

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Ring P1
(10 januari 2000-)
Genre Politik
Land Sverige Sverige
Språk Svenska
Produktion
Produktionsbolag SR
Sändning
Kanal SR P1

Ring P1 är ett radioprogram som sedan den 10 januari 2000 sänds i Sveriges Radio P1 [1], där det sorterar under Debattredaktionen. Programmet bygger på lyssnardebatt via direktsända telefonsamtal, inlästa debattinlägg och e-post. Det var ursprungligen en konkurrent till programmet Klarspråk, som sedermera integrerades i Ring P1.

Telefonnumret till Ring P1 är 099-510 10 och samtalet kostar en krona. Under programmet sänds även bandade inlägg, som spelas in när man ringer telefonnumret då programmet inte direktsänds.

Tidigare fanns ett diskussionsforum på programmets hemsida. Forumet ersattes 2008 med möjligheten att på hemsidan kommentera respektive sändning av programmet. Utvalda kommentarer lästes dessutom upp i programmet. I början stängde kommenteringsmöjligheten klockan 21, men var från 2011 öppen dygnet runt. I september 2015 stängdes kommenteringsmöjligheten helt och hållet på grund av att antalet debattdeltagare hade minskat kraftigt till fördel för Facebook, Twitter och andra sociala medier.[2]

Kritik[redigera | redigera wikitext]

Ring P1 har sedan starten vid tre tillfällen fällts i Granskningsnämnden för partiskhet, samt en gång för bristande respekt för privatlivet.[3][4]

I december 2012 uppmärksammades att redaktionen, utan de inringandes vetskap,[5] under åren hade underhållit ett hemligt register, "telefondatabasen", över tusentals personer med uppgifter om de medverkandes namn, telefonnummer och samtalsämne och att man sedan november samma år även hade registrerat politisk hemvist, ålder, sjukdomar och religions­tillhörighet. Enligt projektledarens riktlinjer skulle databasen hållas hemlig och inte diskuteras med utomstående. Själva innehållet i databasen var tillgängligt för alla Sveriges radios medarbetare, utan lösenord, och uppgifter registrerades ofta av tillfällig personal som studenter. Flera medarbetare på Sveriges radio hade ifrågasatt systemet men samtidigt fanns det en rädsla för att öppet kritisera ledningen.[6]

Programledare[redigera | redigera wikitext]

Programmet har ett rullande schema av alternerande programledare. Här är några av dem som programleder och har programlett Ring P1:

Referenser[redigera | redigera wikitext]

Fotnoter[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ ”Svensk mediedatabas”. http://smdb.kb.se/catalog/search?q=%22Ring+P1%22+typ%3Aradio&sort=OLDEST. Läst 16 april 2011. 
  2. ^ ”Kommentarsfälten tas bort”. Ring P1. Sveriges Radio. 22 september 2015. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1120&artikel=6260292. Läst 20 oktober 2015. ”På grund av ett kraftigt vikande antal debattdeltagare kommer kommentarsfälten på Ring P1:s sajt att stänga måndagen den 28 september.” 
  3. ^ Fällning i Granskningsnämnden 7 september 2005
  4. ^ Fällning i Granskningsnämnden 30 november 2005
  5. ^ Rickard Fredén. "Ring P1:s databas: 'Ska säkerställa mångfald'", Ekot, 21 december 2012. Läst den 21 december 2012.
  6. ^ Mattias Carlsson. "Lyssnarnas åsikter sparas i hemlig databas", Dagens Nyheter, 21 december 2012. Läst den 21 december 2012.

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]