Swebbtv

Från Wikipedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Swebbtv
Lanserad2016
ÄgareSvensk Webbtelevision AB
SändningsområdeInternet, kabel-TV
SpråkSvenska
LandSverige
Webbplatshttps://swebbtv.se/
Svensk Webbtelevision AB
Org.nr559074-2184
TypAktiebolag
SäteSpånga
HuvudkontorSpånga
NyckelpersonerMikael Willgert (VD)
BranschMedia/film, video och TV
ProdukterProduktion av film, video och TV-program, planering av TV-program och sändningsverksamhet
Historia
Grundat2016
Ekonomi
Rörelseresultat2146 kkr (2019-08)[1]
Vinst efter skatt393 kkr (2019-08)[1]
Tillgångar1350 kkr (2019-08)[1]
Eget kapital666 kkr (2019-08)[1]
Struktur
ModerbolagMighty Systems Sweden AB[1]

Swebbtv är en svensk mediekanal startad 2016. Kanalen diskuterar olika ämnen med Mikael Willgert som programledare. I maj 2021 har över 800 program sänts.[2]

Kanalen beskriver sig vara partipolitiskt oberoende och kritisk mot Sveriges invandringspolitik[2]. Programmet Medierna i Sveriges Radio beskriver den som en plats där "konspirationsteorier om Olof Palme och 11 september-attackerna blandas med timslånga diskussioner om migrationens konsekvenser"[3] och av Svenska Dagbladet som "en invandringskritisk webb-tv-kanal som enligt Expo har kopplingar till extremhöger"[4].

Historik[redigera | redigera wikitext]

Starten[redigera | redigera wikitext]

Nyckelpersoner i starten var Jan Sjunnesson och Mikael Willgert[2], båda medlemmar i Sverigedemokraternas Stockholmsavdelning där de var kontakpersoner för Kungsholmen-Spånga respektive Västerort och där Sjunneson samtidigt var aktiv i Avpixlat.[3]. I december 2015 gjorde de ett första program, då utan namnet Swebbtv. Det var från Ånge och tog upp de många flyktingförläggningarna som etablerats där, Sjunnesson var programledare och Willgert producent. [5][2]

Kanalen startade med nuvarande namn från studio i april 2016 i anslutning till en kampanj Sverigedemokraterna drev mot de modulhus som planerades att uppföras på flera platser i Stockholm för att inhysa de migranter som kom under migrationsvågen 2015.[6] De försökte skapa opinion genom att filma politikernas dialogmöten och närboendes invändningar. Det första programmet hette ”Lördagsmorgon med Svensk Webbtelevision”. Jan Sjunnesson var programledare och Lennart Matikainen bisittare.

Senare utveckling[redigera | redigera wikitext]

På våren 2017, ett år efter starten, lades projektet på is. Ett par månader senare startade Willgert verksamheten igen och sände program som "Lördagsintervjun" och serien ”Det stora bedrägeriet”.

År 2019 byggde Swebbtv en egen studio och så småningom utökades antalet sändningar. Man producerade program som "Fjärde statsmakten" med Lars Bern, "Erik och Matti" med Lennart Matikainen och Erik Berglund från Alternativ för Sverige samt "Swebbtv Nyheter" med Anita Bååth.

Verksamhet[redigera | redigera wikitext]

Kanalen drivs av Svensk Webbtelevision AB, som ägs av civilingenjören i teknisk fysik Mikael Willgert,[7]. Han är även programledare för Swebbtv.[3] Kanalen drivs med hjälp av frivilliga donationer från enskilda tittare.[8] Programmen sänds på Swebbtv:s egen webbplats samt även på Öppna Kanalen.[9]

Kanalen bedriver opinionsbildning genom sina gäster och har bland andra gett plats för företrädare för Alternativ för Sverige och Sverigedemokraterna, samt konspirationsteoretiker som är mer svårplacerade politiskt.[10]

Youtubekanal[redigera | redigera wikitext]

Swebbtv har under flera år lagt upp många av sina program på en youtubekanal. I början av augusti sommaren 2019 blev Swebbtv avstängda från Youtube i anslutning till att Googles i juni 2019 införde skärpta communityregler. Kontot återaktiverades efter mindre än en vecka där Google via sin kommunikationsdirektör Mark Jansen medgav att det var ett misstag att ta bort hela kanalen.[11]

Kanalen blev åter blockerad och raderad av Youtube i slutet av december 2020, på grund av brott mot Youtubes regler om rapportering om Corona, samt hatretorik.[12][13] Google, som äger Youtube anförde bland annat två tillfällen då kanalen brutit mot Googles regler om rapporteringen kring corona:[13]

  • Programmet "Är corona ett iscensatt larm?" där corona beskrivs vara som en vanlig årsinfluensa och att statistiken konstruerats för att skrämma folk att acceptera vacciner.
  • I ett annat program hävdar en inringare att corona är en "plandemi", en konspirationsteori om att pandemin är skapad för att ta världsherraväldet och kontrollera mänskligheten, något som programledarna instämmer i.

Blockeringen har uppmärksammats av flera debattörer som problematiserat de sociala nätverkstjänsternas makt att själva välja vad som inte får publiceras på de olika medieplattformarna.[14][15]

Intervju med Leif Östling[redigera | redigera wikitext]

Kanalen uppmärksammades hösten 2019 för att ha fått Leif Östling, tidigare VD för Scania och tidigare ordförande för Svenskt Näringsliv att medverka i en intervju. Östling sade sig senare ångra intervjun, bland annat på grund av att regimvänliga ryska medier plockade upp hans uttalanden.[16]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ [a b c d e] Allabolag.se: Svensk Webbtelevision AB, läst 7 november 2020
  2. ^ [a b c d] ”Hur Wikipedia styrs av vänstern och finansintressen”. swebbtv. 22 maj 2021. https://www.youtube.com/watch?v=F3cPaKz73lc. Läst 24 maj 2021. 
  3. ^ [a b c] Simonsson, Josephine Freje (8 maj 2020). ”SwebbTV:s grundare om egna kanalen: “Liknar en Ding Ding Värld””. Sveriges Radio P1. Sveriges Radio. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=7469499. Läst 12 maj 2020. 
  4. ^ Hellekant, Johan (1 november 2019). ”Bråket om Leif Östling – på 3 minuter”. Svenska Dagbladet. ISSN 1101-2412. https://www.svd.se/braket-om-leif-ostling--pa-3-minuter. Läst 3 januari 2021. 
  5. ^ ”Oro i bygden”. 30 december 2015. https://swebbtv.se/videos/watch/33d281b3-e670-40c2-8290-7c2f2a2d0205. 
  6. ^ ”Invandringskritisk sajt har gett modulhusmotståndet egen tv-kanal”. www.mitti.se. 7 maj 2017. https://www.mitti.se/nyheter/invandringskritisk-sajt-har-gett-modulhusmotstandet-egen-tv-kanal/repqee!JLQ7V4mEeo0gPSaqcLzpWA/. Läst 28 december 2020. 
  7. ^ Swebb-TV 25 april 2020: Lördagsintervju 82 med Mikael Willgert, läst 7 november 2020
  8. ^ ”Swebbtv: Om oss”. https://swebbtv.se/om-oss. Läst 23 oktober 2020. 
  9. ^ SwebbTV 12 oktober 2019: Höstkonferens 2019, läst 7 november 2020
  10. ^ Alexandra Carlsson Tenitskaja (2 november 2019). ”Leif Östling blir av med uppdrag efter kritiserat uttalande”. Dagens Nyheter. https://www.dn.se/ekonomi/leif-ostling-blir-av-med-uppdrag-efter-kritiserat-uttalande/. 
  11. ^ ”Därför stängde Youtube ner Swebbtv – och därför lät de kanalen komma tillbaka”. Emanuel Karlsten. 9 augusti 2019. https://emanuelkarlsten.se/darfor-stangde-youtube-ner-swebbtv-och-darfor-lat-de-kanalen-komma-tillbaka/. Läst 26 december 2020. 
  12. ^ Mikael Willgert och Swebbtv-teamet (23 december 2020). ”YouTube har raderat SwebbTV:s kanal!”. Swebbtv. https://swebbtv.se/794-youtube-har-raderat-swebbtv-s-kanal. Läst 26 december 2020. 
  13. ^ [a b] Mattsson (17 januari 2021). ”Coronapåståenden och hatretorik fick Youtube att släcka Swebbtv”. SVT Nyheter. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronapastaenden-och-hatretorik-fick-youtube-att-slacka-swebb-tv. Läst 17 januari 2021. 
  14. ^ ”Stormigt efter att SwebbTV:s Youtube-kanal släckts ned”. www.varldenidag.se. https://www.varldenidag.se/nyheter/stormigt-efter-att-swebbtvs-youtube-kanal-slackts-ned/reptlC!JnUoZlYnzdQe3rPu86g1Ig/. Läst 18 januari 2021. 
  15. ^ Cwejman, Adam (5 januari 2021). ”I den nya offentligheten kan vem som helst censureras”. gp.se. http://www.gp.se/1.39508918. Läst 18 januari 2021. 
  16. ^ Per Kudo (3 november 2019). ”Östling ångrar intervju”. Svenska Dagbladet. https://www.svd.se/arkiv/2019-11-03/20. 

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]