Television i Danmark

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök

Television i Danmark började sändas den 2 oktober 1951 av Statsradiofonien.[1]

Historik[redigera | redigera wikitext]

Från 1954 började Danmarks Radio (DR) sända dagligen, och hade monopol på TV-sändningar ända fram till 1980-talet.

Danmarks TV-kanaler 2008 efter antalet tittare.

Den 1 oktober 1988 etablerades den rikstäckande reklamkanalen TV2. Samma år kom TV3 i skandinavisk version, vilken senare nationaliseras till TV3 Danmark. En annan stor TV-kanal är Kanal 5 och systerstationen Kanal 4, som båda ägs av SBS.

TV2 och DR1 är de två största kanalerna. Under en vecka i början av januari 2005 ägnade genomsnittsdansken 70 procent av sin tittartid åt dessa två kanaler, varav 37 procent ägnades åt TV2.[2]

Den 1 november 2009 släcktes det analoga TV-nätet, och Danmark övergick enbart till digital-TV.[3]

Licens[redigera | redigera wikitext]

Den danska TV- och radiolicensen bestäms av Folketinget för fyra år i taget. Huvuddelen går till Danmarks Radio, medan TV2 får en mindre del, något som lett till en del kritik. I och med Kulturministeriets avsikt att sälja majoriteten av TV2 kommer man sluta ge licenspengar till TV2:s rikssändningar, men ändå fortsätta att stödja de åtta TV2-regionerna.

År 2005 var licensen 2 040 danska kronor om året för färg-TV-licens, 1 310 kronor om man har svart-vit TV och 320 kronor om man bara har en radio.

Se även[redigera | redigera wikitext]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ ”Historiske facts om danskernes TV gennem 60 år” (på danska). Danmarks radio. 21 september 2011. https://www.dr.dk/presse/historiske-facts-om-danskernes-tv-gennem-60-aar. Läst 19 februari 2017. 
  2. ^ TNS Gallup TV-Meter, Vecka 1, 2005
  3. ^ Petter Birgersson (1 november 2009). ”Svart i rutan för danska TV-kanaler”. Sydsvenskan. http://www.sydsvenskan.se/danmark/svart-i-rutan-for-danska-tv-kanaler/. Läst 19 februari 2017. 

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]