The Guardian

Från Wikipedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
The Guardian
The Guardian 2018.svg
Publikationstypdagstidning
Grundad1821
LandStorbritannien Arbcom ru editing.svg
HuvudkontorLondon
GrundareJohn Edward Taylor Arbcom ru editing.svg
ChefredaktörAlan Rusbridger
Ansvarig utgivareKatharine Viner (–)
Alan Rusbridger (–) Arbcom ru editing.svg
Politisk beteckningOberoende / Labour
Språkengelska
Upplaga215 988 exemplar
FormatBerliner
HuvudägareGuardian Media Group
ISSNISSN 0261-3077
UtmärkelserPulitzerpriset för allmän tjänst Arbcom ru editing.svg
Webbplatswww.guardian.co.uk

The Guardian är en brittisk dagstidning, grundad i Manchester 1821 som Manchester Guardian. Sedan 1855 utkommer tidningen med sex utgåvor per vecka och sedan 1919 med en separat veckobilaga, The Guardian Weekly. Tidningens gratisutgåva på internet, som även omfattar material från söndagstidningen The Observer, hette tidigare Guardian Unlimited, men marknadsförs nu som guardian.co.uk. Tidningen ägs av Guardian Media Group.

Politisk inriktning

Politiskt anses tidningen stå till vänster om mitten, bland annat i den politiska debatten.[1] Tidningen är obunden men har sedan grundandet stött arbetarpartiet Labour på sin ledarsida. Detta avspeglar sig också i läsarnas politiska hemvist.[2]

Vid 2010 års val övergav tidningen Labour genom att i en rad historiska ledarartiklar uppmana läsarna att rösta på Liberaldemokraterna. Av många bedömare ansågs detta vara spiken i kistan för den dåvarande ledande socialdemokratin i Storbritannien med premiärminister Gordon Brown i spetsen. Efter valet och den efterföljande regeringsbildningen mellan de konservativa och liberalerna har tidningen gått tillbaka till att stödja arbetarpartiet.

En av The Guardians redaktörer har beskrivit tidningens kritiska inriktning, som huvudsakligen riktad mot kungahuset, kristna, Israel och det republikanska partiet i USA.[3]

Referenser

  1. ^ ”House of Commons Hansard Debates for 19 Nov 2001” (på engelska). Brittiska parlamentet. 19 november 2001. http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200102/cmhansrd/vo011119/debtext/11119-08.htm#11119-08_spnew3. Läst 1 juli 2009. 
  2. ^ ”MORI's Certain to Vote Figures by Readership, 1st Quarter 2005” (på engelska). Ipsos MORI Opinionsinstitut. 2005. Arkiverad från originalet den 16 mars 2013. https://web.archive.org/web/20130316044109/http://www.ipsos-mori.com/researchpublications/researcharchive/poll.aspx?oItemId=580. Läst 1 juli 2009. 
  3. ^ White, Michael (9 mars 2011). ”Media self-censorship: not just a problem for Turkey”. The Guardian (London: Guardian News and Media). http://www.theguardian.com/politics/blog/2011/mar/09/media-self-censorship-problem-turkey. 

Externa länkar