Pervyj Kanal

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Pervyj Kanal
Lanserad 1951
Ägare Ryska staten äger 51 %
Land Ryssland
Systerkanaler Dom Kino - Cinema House - Muzyka Pervogo - Channel One Music — Vremya - Time - Telenyanya - TV Nanny - Telecafé
Tillgänglighet
Satellit-TV
Hotbird 13,0 Ö FTA​

Pervyj Kanal (Первый Канал) är den Ryska "Första Kanalen", kanal ett, den äldsta TV-kanalen i Ryssland, och den som når flest av befolkningen. Den ryska staten äger 51 % av aktieandelarna i företaget. Kanalens huvudkontor finns i Ostankino-tornet i Moskva.

År 1995 bröts den första tv-kanalen ut ur Radiotelevidenie Ostankino (RTO) och fick den 1 april namnet ORT (ОРТ - Общественное Российское Телевидение, Public Russian Television), med den prominenta TV-journalisten Vladislav Listjev som ledare. Efter Listyevs plötsliga död, övertog Boris Berezovskij som den ledande akiteägaren, en position med stort inflytande över den Ryska politiken. Berezovsky hävdar att år 2001 tvingades han av Putin-administrationen att sälja sin aktieandel. Efter Berezovskys frånträde från styrelsen återinfördes det gamla namnet på kanalen.

Kanalens nuvarande ägande består av tre till synes okända och små företag, ORT-KB, Eberlink-2002 och Rastrkom. En del människor hävdar att alla tre företagen ägs av Roman Abramovitj, trots att detta påstående helt och hållet saknar grund.

Under 2000-talet producerade den Första Kanalen två av de största filmsuccéerna i Ryssland någonsin, Night Watch år 2004 och Turkish Gambit år 2005.

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]