UA:Persjyj

Från Wikipedia
(Omdirigerad från Pershyi Natsionalnyi Kanal)
Hoppa till: navigering, sök
UA:Persjyj
(UA:Перший)
UA:Persjyj(UA:Перший)
Lanserad 20 januari 1965 (som egen kanal)
Ägare Natsionalna suspilna teleradiokompanija Ukrajiny (NSTU)
Land Ukraina
Huvudkontor Kiev
Webbplats www.1tv.com.ua

UA:Persjyj (ukrainska: UA:Перший, 'UA:Först') är den ukrainska statstelevisionens kanal 1. Den är den enda kanalen i landet som täcker mer än 97 procent av Ukrainas territorium. Den är en allmän public service-kanal med innehåll riktat mot alla delar av det ukrainska samhället. Särskilda fokusområden är nyheter, populärvetenskap, kultur, underhållning och idrott. Kanalens nuvarande namn är från 2015.

Historia[redigera | redigera wikitext]

Fördjupning: Television i Ukraina

Den ukrainska TV-historien började 1939, med en 40 minuter lång provsändning. Nästa sändning skedde 6–7 november 1951, då man sände från en TV-studio i Kiev i samband med revolutionsdagsfirandet. Därefter etablerades under 1950-talet återkommande sändningar, dock med glesa mellanrum.

Från UT-1 till Persjyj[redigera | redigera wikitext]

1965 inleddes marknadsföringen av TV-sändningarna via förkortningen "YT" (förkortning för Ukrainske Telebachenny – 'ukrainska televisionen'). 1972 startades även sändningar i en andra kanal, vilket ledde till de båda förkortningarna "YT-1" (UT-1) och "YT-2" (UT-2). Kanalen var länge den dominerande kanalen i Ukraina, en position som den på senare år förlorat via lanserandet av ett stort antal kommersiella TV-kanaler.

Presentation av nytt samarbete 2011 mellan kanalen och Euronews.

1998 bytte statstelevisionens första kanal namn till Persjyj Natsionalnyj.[1] Namnbytet förtydligades genom den logotyp från 2008 som fokuserade på ordet Persjyj.

2009/2010 skedde oklara förändringar i ledningen av det statliga TV-bolaget.[2]

Nylansering 2015[redigera | redigera wikitext]

7 april 2015 gjordes en större omgörning av kanalen till UA:Persjyj, till följd av en ny ukrainsk TV-lag.[3] TV-lagen och förändringen skedde mot bakgrund av Rysslands annektering av Krim och engagemang i den pågående konflikten i östra Ukraina samt andra relaterade ukrainska åtgärder.[4] TV-lagen syftade också på att omvandla det statliga etermediebolaget till ett ukrainskt public service-bolag (av västeuropeiskt snitt).[5]

Namnhistorik[redigera | redigera wikitext]

Kanalen har historiskt burit följande namn:

  • Ukrainske Telebatjennyja (1 februari 1939–5 mars 1972)
  • UT-1 (6 mars 1972–6 februari 1998)
  • Persjyj Natsionalnyj (7 februari 1998–7 april 2015)
  • UA:Persjyj (från 7 april 2015)

Logotypförändringar[redigera | redigera wikitext]

Nedan visas kanalens olika logotyper från olika eror.

Produktion och innehåll[redigera | redigera wikitext]

Kanalen delar sändningsutrymme med systerkanalen Era, som sänder TV-morgonprogram mellan 06:00 och 09:00 samt någon timme runt midnatt.

Kanalen sänder sitt material på ukrainska.

Se även[redigera | redigera wikitext]

Källhänvisningar[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ "Про канал: Історія каналу". 1tv.com.ua. Läst 1 september 2014. (ukrainska)
  2. ^ Natalya Ligacheva (2010-03-25): "TV-managed democracy coming soon to nation". Kyivpost.com. Läst 30 augusti 2014. (engelska)
  3. ^ ”UA: Суспільне мовлення” (på ukrainska). 1tv.com.ua. 7 april 2015. http://www.1tv.com.ua/news/channel/67485. Läst 13 maj 2017. 
  4. ^ Miller, Christopher/Specia, Megan (2 april 2015). ”Ukraine is banning films and TV shows that glorify Russia's military” (på engelska). mashable.com. http://mashable.com/2015/04/02/ukraine-ban-russian-films/#sYy2ekmibOqm. Läst 13 maj 2017. 
  5. ^ ”Is there a deterioration of press freedom in Ukraine?” (på engelska, ukrainska). detector.media. 18 augusti 2016. http://detector.media/community/article/117851/2016-08-16-is-there-a-deterioration-of-press-freedom-in-ukraine/. Läst 14 maj 2017. 

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]