BBC One

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
BBC One
BBC One
Lanserad 2 november 1936[1]
Ägare BBC
Tittarandel 21.9% (juli 2014 (2014-07), BARB)
Bildupplösning 16:9 576i (SDTV)
16:9 1080i (HDTV)
Land Storbritanien
Tidigare namn BBC Television Service
(2 november 1936 – 8 oktober 1960)

BBC TV
(8 oktober 1960 – 20 april 1964)

BBC1
(20 april 1964 – 3 oktober 1997)
Systerkanaler BBC Two
BBC Three
BBC Four
BBC News
BBC Parliament
CBBC
CBeebies
Tillgänglighet
Marksänd TV
Freeview Kanal 1
Kanal 101 (HD)​
Satellit-TV
Freesat Kanal 101
(SD: England; HD: Sco/Wal/NI)
Kanal 108
(SD: Sco/Wal/NI; HD: England)
Kanalerna 950–967, 972, 973, 976, 978​
Sky (Storbritannien) Kanal 101
(SD: England; HD: Sco/Wal/NI)
Kanal 141
(SD: Sco/Wal/NI; HD: England)
Kanalerna 951–968, 976–979​
Sky (Irland) Kanal 141 (SD/HD)
Kanal 215 (SD)​
Astra 1N 10773 H 22000 5/6
10847 V 23000 2/3 (HD)​
Eutelsat 10A
(BFBS)
8001​
NSS 12
(BFBS)
8101​
NSS 806
(BFBS)
8101​
Kabel-TV
Virgin Media Kanal 101
Kanal 108 (HD)​
Smallworld Cable Kanal 101
Kanal 106 (HD)​
UPC Ireland Kanal 108
Kanal 139 (HD)​
UPC Netherlands Horizon
Kanal 50 (SD/HD)
Mediabox
Kanal 50 (SD)
Kanal 86 (HD)​
Ziggo (Nederländerna) Kanal 601​
Numericable (Nederländerna) Kanal 30/79 (London)
Kanal 107 (HD England)​
Naxoo (Schweiz) Kanal 213​
UPC Cablecom (Schweiz) Kanal 155​
WightFibre Kanal 1​
Telenet Digital TV (Belgien) Kanal 120 (London)
Kanal 62 (HD England)​
IPTV
Belgacom TV (Bryssel) Kanal 67​
Belgacom TV (Flandern) Kanal 23​
Belgacom TV (Vallonien) Kanal 213​
KPN (Nederländerna) Kanal 50​
Webb-TV
BBC Iplayer Se live (Endast Storbritannien)​
UPC Horizon Se live (Endast Nederländerna)
Se live (Endast Schweiz)​


BBC One är Storbritanniens och världens äldsta nu sändande tv-kanal. Den tillhör det brittiska publicservicebolaget BBC som blivit känt som Public service-modern. BBC startade sina reguljära TV-sändningar 2 november 1936 efter flera års testsändningar. Kanalen fick sitt nuvarande namn när BBC Two startades den 20 april 1964. Kanalens mest sedda regelbundna program är sedan starten i mitten på 1980-talet såpoperan Eastenders.

Bakgrund[redigera | redigera wikitext]

BBC One är marksänd i Storbritannien men kan även ses via satellit, kabel-tv samt via iPlayer på bbc.co.uk. Kanalen distribueras även på kabel-tv i Holland och Irland. BBC One har ett brett programutbud med inriktning på underhållning och nyheter. Samtliga BBC:s stora nyhetssändningar går i BBC One, både nationella och lokala. BBC One är uppdelad i flera olika distrikt, där vart och ett ibland har olika lokala program och avvikande tablåer. Därför krävs enskilda sändningar av dessa lokala kanaler när man sänder på till exempel satellit. BBC One sänds, förutom marksänt analogt, marksänt digitalt (Freeview) och okodat på satelliten Astra 2D.

Rundturer och inspelningar med publik[redigera | redigera wikitext]

BBC Television Centre i White City, västra London med bland annat Europas största tv-studio.

BBC erbjuder mot en biljettkostnad guidade rundturer på de flesta av sina mediehus runt omkring i Storbritannien. I London går det att få guidade turer i både Broadcasting HousePortland Place / Regent Street vid Oxford Circus, där radiokanalerna (Radio 1 ligger i huset bredvid) har sin bas samt i Television Centre i White City, västra London, där många av tv-programmen produceras och spelas upp. Här finns nyhetsredaktionerna som ligger bakom både BBC:s inhemska nyhetssändningar i BBC One och den internationella kommersiella nyhetskanalen BBC World News. Det går även att få biljetter till många av BBC:s tv-produktioner med publik som i de flesta av fallen är gratis, ett exempel är talkshowen Friday Night with Jonathan Ross. Det ska dock poängteras att trycket på biljetterna i många fall kan vara mycket stort då programmen har mångmiljonpublik på TV och att biljetterna till de allra största programmen kan vara svåra att komma åt.[2]

Mottagning i Sverige[redigera | redigera wikitext]

Till Sverige sänder BBC sina kommersiella kanaler BBC Entertainment, BBC World News, BBC Knowledge, BBC Lifestyle och BBC HD som inte ska blandas ihop med företagets public service-kanaler. Ytterligare en BBC-kanal kan inom en snart framtid komma att lanseras i Sverige, CBeebies som sänder helt engelskspråkiga program riktade till yngre barn. De kommersiella BBC-kanalerna distribueras av flera av de större operatörerna i Sverige.

BBC One via satellit i Sverige[redigera | redigera wikitext]

BBC:s inhemska public service-kanaler är officiellt inte tillgängliga i Sverige. För att hindra folk utanför Storbritannien från att titta på dessa kanaler, är sändningarna via satellit riktade mot Storbritannien. Trots detta är det på flera platser i Sverige möjligt att ta emot de digitala sändningarna från satelliten Astra 2D om man har en tillräckligt stor parabolantenn. Programkort eller abonnemang krävs inte då sändningarna är okodade. I Stockholmsområdet räcker det, på grund av en lokalt starkare signal, med en 120 cm stor parabol för att kunna ta emot sändningarna, medan det krävs betydligt större antenner på andra håll i Sverige, exempelvis i Skåne eller Norrland. Några av de kanaler som ligger fritt på satelliten, och därmed kan tas emot i Sverige, är BBC One, BBC Two, BBC Three, BBC Four, CBBC, CBeebies, BBC News, ITV1, ITV2, ITV3, ITV4, CITV och Channel 5.

Om folk utanför Storbritannien tittar på BBC:s inhemska kanaler i allt för stor utsträckning kan det bli ett problem för företaget. Dels på grund av rättighetsavtal då BBC enbart besitter rättigheter för Storbritannien men även för att BBC ska kunna sälja sina program till andra TV-bolag i exempelvis Sverige. BBC har en omfattande produktion och en förutsättning för denna är de inkomster som man får in genom försäljning till andra TV-bolag.

Programledarlöner på BBC[redigera | redigera wikitext]

I april 2006 läckte uppgifter om Jonathan Ross och en rad andra BBC-personlighets löneuppgifter till kvällspressen.[3] Det påstods då av en person anställd av BBC att Ross tjänade 530 000 GBP varje år för att leda sitt radioprogram på BBC Radio 2, vilket motsvarar 10 000 GBP per avsnitt. Det var lönen bara för att leda radioprogrammet, lönerna för hans två tv-program styrdes genom separata kontrakt.[4]. Uppgifterna fick stor uppmärksamhet i media och BBC anklagades för att utnyttja sin särställning för att konkurrera ut sina kommersiella konkurrenter med programledarlöner som de privata bolagen aldrig skulle kunna betala. BBC valde att aldrig officiellt kommentera uppgifterna. Ross antydde själv i sitt program att uppgifterna var överdrivna. I sammanhanget ska det tilläggas att Ross program görs av ett fristående produktionsbolag och att den så kallade "lönen" skulle täcka hela produktionskostnden inklusive hans producent och den biträdande programledaren Andy Davies.

Välbetalda stjärnor[redigera | redigera wikitext]

Ross är inte den enda av BBC:s tv- och radioprofiler som är välbetald. Nyhetsankaret Jeremy Paxman uppgavs tjäna 940 000 GBP per år, Radio 2:s Sir Terry Wogan får 800 000 GBP per år för sitt dagliga morgonprogram, Chris Evans för 540 000 GBP årligen för sitt Radio 2-program och Radio 1 morgonprogramledare Chris Moyles uppgavs plocka hem 630 000 GBP. Graham Nortons deal för en talkshow uppgavs vara värt 5 miljoner pund för tre år medan Little Britains David Walliams och Matt Lucas tjänar 6 miljoner pund vardera på fleråriga kontrakt.

Rekordlön efter förnyat kontrakt[redigera | redigera wikitext]

I juni samma år hamnade BBC i ett lönekring med ITV när Jonathan Ross kontrakt skulle förnyas. Löneförhandlingarna som även de läckte ut till pressen orsakade stor publicitet. Det spekulerades i att ITV:s erbjudande var bättre och att bolaget därigenom skulle kunna köpa över landets mest populära programledare. Ross blev efter detta Storbritanniens bäst betalda programledare och personlighet i tv och radio med ett kontrakt som sträcker sig fram till 2010, värt 18 miljoner pund, eller 6 miljoner pund per år.[5]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ Hiatus: 1939–1946
  2. ^ BBC Shows and Tours
  3. ^ "Radio 2 stars' salaries leaked" The Guardian, 18 april 2006
  4. ^ "BBC unmasks mole who leaked salary details of its biggest stars" The Guardian, 17 maj 2006
  5. ^ "Ross to stay at the BBC" The Guardian, 9 juni 2006

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]