Svt.se

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Svt.se
Webbplats
Språk Svenska
Ägare Sveriges Television
Historik
Startad 1995
Statistik
Alexa-ranking 3550
Kommersiell Nej
Övrigt
Registrering 1993
Länk
URL http://svt.se/

svt.se är Sveriges Televisions webbplats.

Historik[redigera | redigera wikitext]

SVT.se dök första gången upp på webben 1995. Rapport var först ut med egen webbplats. Nyhetsförmedlingen bestod till en början av att man lade upp text-TV-textningen från Rapport 16.00. Det inleddes den 1 september 1995. Efter ett tag började man publicera SVT Text på Internet.

I oktober 1997 startades en ny nyhetssajt vid namn SVT24. Den innehöll även videoklipp med mera. När tv-kanalen SVT 24 startade 1999 bytte Internettjänsten namn till svt.se/nyheter. De flesta regionala nyhetsprogrammen började lägga ut sändningar på Internet. Efter några år började försök med att publicera SVT24:s nyhetssändningar på svt.se.

År 2002 gjorde SVT om sin webbplats helt och hållet. Navigationen ersattes då av fem stora kvadrater med menyer. Den nya sajten kritiserades dock starkt. När Internetworld skulle utse Sveriges sämsta sajter det året toppade svt.se listan. "Amatörmässig design, märklig navigering och buggiga gratisskript", var en del av motiveringen. Under sommaren var också nyhetstjänsten avstängd länge. Sajten för sommarlovsprogrammet Högaffla Hage belönades dock med Prix Europa det året.

SVT svarade på kritiken. I slutet av 2002 lanserades en helt ny nyhetstjänst och i februari 2003 gjordes hela webbplatsen om. Denna gång hade man gjort detta mer varsamt och använt sig av "fokusgrupper" för att användartesta sajten. Man började också bygga upp en barnportal.

I oktober 2003 började man lägga ut Aktuellts 21-sändning på Internet, och Rapport följde strax efter. Den 21 mars 2005 startade "Öppet arkiv" där man lägger upp valda delar av SVT:s arkiv för publiken. Med tiden har man också publicerat allt fler av sina program på Internet. Den 9 juni 2005 utsåg tidningen Internetworld svt.se till Sveriges bästa sajt.

Oktober 2006 förändrades webbplatsens utseende. En central del var att videoutbudet gjordes tydligare genom en extra spalt med videomaterial till höger. Videotjänsten fick i december namnet "SVT Play".

I maj 2012 gjorde man om designen igen och införde så kallad "Responsive Design", vilket betyder att sidan fungerar på flera olika plattformar, så som mobilenheter och surfplattor.

Tjänster[redigera | redigera wikitext]

Nyheter[redigera | redigera wikitext]

På webben har SVT nyheter i både text-, bild- och videoform. I stort sett alla nyhetssändningar läggs ut på Internet. I detta ingår Rapports kortsändningar, Aktuellts båda sändningar, Rapport 19.30, alla regionala nyhetsprogram, minoritetsprogrammen Uutiset och Nyhetstecken, de flesta egenproducerade program i SVT24 (undantaget sport) och Kulturnyheterna. Eftersom SVT inte har rättigheter för att sända alla sportbilder på Internet får dessa redigeras och man lägger heller ut hela Sportnyttsändningar. I samband med stora sporthändelser (såsom OS) upphör man ofta helt med att publicera de korta Rapportsändningarna.

TV-guide[redigera | redigera wikitext]

I sin TV-guide har SVT tablåer för alla egna kanaler, och sedan 2005 även tablåer för TV3, TV4 och Kanal 5. Vissa program kan ses direkt via genvägar i tablåerna.

Under en period lagrades hela tablån på webben och man kunde gå flera år tillbaka. Sedan den nuvarande tablåtjänsten lanserades hösten 2003 har denna möjlighet försvunnit.

SVT Play[redigera | redigera wikitext]

Huvudartikel: SVT Play

SVT Play är SVT:s videotjänst på Internet. Den byggdes stegvis upp, men fick i december 2006 namnet "SVT Play" och en grön utformning. På videotjänsten läggs de flesta av SVT:s egenproducerade program ut i strömmat format och finns tillgängliga i 30 dagar innan de tas bort av upphovsrättsmässiga skäl.

Till en början var all video RealPlayer-filer, men det blev sedermera möjligt att välja mellan RealPlayer och Windows Media Player. I september 2007 började ett experiment med att sända webb-tv i högre upplösning med hjälp av Move Media Player. Under våren 2009 gjorde man om hela SVT Play. Från att ha varit ett mindre fönster som dykt upp som ett pop-up fönster till att bli en helsida. Formaten på programmen gick från RealPlayer- och Windows Media Player-format till Flash Player-format. Dessutom rensade man bort gamla klipp och program som legat kvar sedan länge.

I december 2007 startade SVT sin första nischkanal på webben: barnkanalen Play Bolibompa. I samband med att detta offentliggjordes meddelade man att man också planerade en nyhetskanal för webben.

Öppet arkiv[redigera | redigera wikitext]

Öppet arkiv lanserades den 21 mars 2005 för att uppfylla ett av SVT:s nyårslöften. Där kan användaren se olika klipp ur SVT:s arkiv. I arkivet ingår gamla journalfilmer, barnprogram som Humle och Dumle, faktaprogram som Fråga Lund, sammanställningar kring stora nyhetshändelser (folkomröstningen om kärnkraften, Anna Lindh-mordet, Berlinmurens fall etc.), nöjesprogram som Gäst hos Hagge med mera.

I april 2013 gjordes Öppet arkiv om och innehåller numer program, serier och vissa spelfilmer i sin helhet. Detta blev möjligt efter en lagändring och ny överenskommelse med svenska rättighetsorganisationer.[1] Arkivet fylls på fortlöpande och folket kan önska innehåll i Öppet arkiv genom att kontakta Sveriges Television. Avtalsrättigheterna innebär i dagsläget (läst 2014) att materialet måste vara producerat av SVT och ha sänts före 30 juni 2005.[1] Innehållet i Öppet arkiv får endast visas i Sverige.[1]

Barn[redigera | redigera wikitext]

Sedan början av 2003 har SVT utvecklat en barnportal. Den är uppbyggd kring SVT:s barnprogram och innehåller flashspel med mera. I juni 2003 utsågs barnportalen till Sveriges bästa av tidningen Internetworld.

Spinn[redigera | redigera wikitext]

Spinn var ett ungdomscommunity som byggdes upp kring tv-programmet med samma namn och fungerade även som inramning kring de program som riktar sig främst till ungdom. TV-programmet lades ned 2005, men communityt fanns kvar i ytterligare år, det var i drift från 2002 till 2008[2]. Likt Sveriges Radios community P3 Star byggde det på Netstar AB:s StarCommunity-plattform.

SVT Debatt[redigera | redigera wikitext]

SVT har en debattsajt på Internet som hette SVT Opinion (idag heter den SVT Debatt). Den 5 oktober 2005 lanserade man även en bloggrelaterad tjänst, bloggat., där man bjuder in utvalda bloggare till att skriva på svt.se. Den första bloggaren att skriva på bloggat. var Dick Erixon som skrev om nationell identitet.

Våren 2007 bjöd SVT Opinion in 16 bloggare att skriva om framtiden - Sverige 2020. Bland bloggarna som skrev var Syrran, Dyslesbisk, Fredrick Federley och Erik Laakso.

Redaktionen för SVT Opinion finns i Göteborg och ligger under samhällsredaktionen, SVT Väst. Till hösten 2009 bytte programmet "Debatt" programledare, och i samma veva bytte även SVT Opinion namn till SVT Debatt.

Referenser[redigera | redigera wikitext]

Noter[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ [a b c] http://www.oppetarkiv.se/om-oppet-arkiv
  2. ^ Archive.org:s Wayback Machine-historik för Spinn (de nämnde inga uttryckliga datum för sidans lansering eller nedläggning i sidans nyheter) - http://wayback.archive.org/web/*/http://spinn.svt.se