Dmytro Firtasj

Från Wikipedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Dmytro Firtash
Dmytro Firtash.jpg
Född2 maj 1965 (54 år)
Bohdanivka, Ukraina
NationalitetUkraina
Utbildad vidNational Academy of Internal Affairs of Ukraine Blue pencil.svg
SysselsättningAffärsidkare, brandman, politiker
ReligionOrtodoxa kyrkor[1]
UtmärkelserTecknet för ära-orden
The Order of St. Seraphim of Sarov
Webbplatsdmitryfirtash.com/
Redigera Wikidata

Dmytro Vasylovytj Firtasj (ukrainsk: Дмитро́ Васи́льович Фі́рташ) född 2 maj 1965 i Bohdanivka, Ukrainska SSR, Sovjetunionen, är en ukrainsk affärsman. Han är gasmiljardär och en av de rikaste personerna i Ukraina.

Firtasj är delägare av mediegruppen Inter Media Group Limited som äger de ukrainska TV-kanalerna; Inter, Inter+, NTN, K1, K2 MEGA, Enter Film, Pixel och Zoom.[2]

Den stora TV-kanalen Inter har tv-avtalet med Klytjko-brödernas boxningsstall "Klitschko Management Group GmbH". Det antas att den ukrainska ex-boxaren och politikern Vitalij Klytjko och hans parti UDAR också får ekonomiskt stöd av Firtasj. Klytjko har förnekat detta.[3][4] Han stöttade landets nu avsatte president Viktor Janukovytj.[5]

Firtasj satt frihetsberövad 12–21 mars 2014 i Österrike, eftersom USA har efterlyst honom för korruptionsrelaterade brott och begärde honom utlämnad. Han släpptes ur det fängelse efter att ha betalat den begärda borgenssumman på drygt 1,1 miljarder kronor, den största som hittills har betalats i Österrike.[5]

Firtasj har kopplats till det Göteborgsbaserade bolaget Misen, som genom avtal med Ukraina tagit över hälften av landets olje- och gasreserver. Bolaget har en snårig ägarstruktur och nämns även med kopplingar till den ryska maffian.[6]

Källhänvisningar[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ läs online,
  2. ^ Dmitriy Firtash Biography, Photos - Group DF
  3. ^ Klitschko denies connection to Firtash
  4. ^ Hedging their bets, Ukraine's oligarchs sit above the fray - Reuters
  5. ^ [a b] Oligark fri för 1,1 miljarder - SVT.se
  6. ^ Pettersson, Claes (2014-06-26): "Ryska maffian bakom det svenska gasköpet". Expressen.se. Läst 5 augusti 2014.

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]