The Sun

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök

The Sun är en tidning (tabloid) med en upplaga på omkring 2 600 000 exemplar (januari 2012) men beräknas läsas av drygt 7 miljoner personer per dag. Den ges ut i Storbritannien och Republiken Irland och har en större upplaga än någon annan brittisk tidning, samt tillhör de tio största tidningarna i världen.[1][2] The Sun ägs av News Group Newspapers, som är ett dotterbolag till News International, vilket i sin tur ägs av Rupert Murdochs News Corporation.[3] Tidningen kan med svenska mått mätt i det närmaste jämföras med sensationstidningarna Hänt Extra och Se och hör, med skillnaden att The Sun trycks i det tabloida kvällstidningsformatet och utkommer dagligen.

Historik[redigera | redigera wikitext]

Tidningen grundades 15 september 1964 av The Mirror Group och International Press Corporation (IPC) som ersättning för den olönsamma föregångaren Daily Herald och köptes av Murdoch 1969 som komplement till hans söndagstidning News of the World och som hans inträde på den brittiska tidningsmarknaden.[4] På sidan tre finns sedan 1970 alltid en bild av en mer eller mindre naken kvinna som en stående, kontroversiell attraktion.[5]

Under 1980-talet var The Sun en stark anhängare av Margaret Thatcher, vilket var välkommet för de konservativa, eftersom tidningen läses inte minst av väljargrupper som traditionellt röstar på andra partier. Under 1990-talet övergick tidningen till att stödja Tony Blair och Arbetarepartiet, men har svängt fram och tillbaka ytterligare gånger och har en tradition av att förutse och stödja den blivande segraren i varje val.[6]

Tidningen är känd för att ha "hängt" den svenske dåvarande fotbollstränaren för brittiska landslaget, Sven Göran Eriksson, genom att publicera en bild med en tillagd snara.[7]

Då Murdoch 1969 tog över tidningen sammanfattade han sin ambition med den som en "folkets tidning": "Tidningen som bryr sig - passionerat - om sanning, skönhet och rättvisa. Tidningen som bryr sig om folket. Om det samhälle vi lever i. Och om det samhälle vi vill att våra barn ska leva i.” Tidningens anseende är dock ofta lågt med sin inriktning på tvivelaktiga sensationer och kändisskvaller.[8] I samband med avslöjade skandaler med avlyssningar etc under 2011-2012 anklagades bland annat journalister på The Sun för att ha mutat poliser för att få tillgång till hemlig information.[9]

Söndagstidningar och skandaler[redigera | redigera wikitext]

2011 blev tidningen tillsammans med övriga av News Corporations brittiska tidningar indragen i skandaler omkring olovlig/oetisk avlyssning etc av tusentals kända personer, vilket resulterade i att The Suns söndagstidning, News of the World tvingades läggas ned i juli 2011. Från 26 februari 2012 ersattes den dock av en liknande ny söndagstidning, The Sun on Sunday med en stor del av den tidigare söndagstidningens medarbetare i redaktionen.[10] Den nya tidningen har dock ett något mer "städat" innehåll för att bättre passa familjer och kvinnliga läsare, vilket har stött på kritik från vissa tidigare läsare.[11]

Källor[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ The Guardian 10 februari 2012, ABC:s upplagemätningar
  2. ^ Mondotimes, upplageöversikt över världens största tidningar
  3. ^ Facts and Figures, fakta om The Sun (engelska)
  4. ^ BBC, historisk tillbakablick
  5. ^ se page3.com; innehåller explicit material
  6. ^ Dagens Nyheter 30 september 2009, om The Suns växlande politiska sympatier
  7. ^ Expressen 12 oktober 2005, om Sven Göran Eriksson med snara
  8. ^ Svenska Dagbladet 25 oktober 2006, artikel om pressetik och bl. a. om The Sun
  9. ^ Svenska Dagbladet 11 februari 2012, om gripna journalister på The Sun
  10. ^ The Sun 26 februari 2012, "The First Sun on Sunday is a Hit..."
  11. ^ Dagens Nyheter 27 februari 2012, "Brittbloggen" om reaktionerna på nya söndagstidningen

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]