Rupert Murdoch

Från Wikipedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Rupert Murdoch
Murdoch 2012.
Född11 mars 1931 (91 år)
Melbourne, Victoria, Australien
Yrke/uppdragEntreprenör
Känd förGrundare av News Corporation
MakaPatricia Booker
(1956–1967, 1 barn)
Anna Murdoch Mann
(1967–1999, 3 barn)
Wendi Deng
(1999–2013, 2 barn)
Jerry Hall
(2016–)[1]
Barn6

Keith Rupert Murdoch, född 11 mars 1931 i Melbourne i Victoria, är en australisk-amerikansk konservativ entreprenör, tidningsman och miljardär.

Murdoch är den 31:a rikaste personen i USA och den 71:a rikaste i världen. Han kontrollerar ett mediaimperium som inkluderar Fox News, The Times of London och The Wall Street Journal.[2]

Verksamhet[redigera | redigera wikitext]

Efter faderns död 1952 tog Murdoch över driften av The News, en liten Adelaide-tidning som ägdes av hans far.

Rupert Murdoch är grundare och huvudägare av, styrelseordförande i samt VD för News Corporation, ett av världens mest inflytelserika medieföretag. De av honom kontrollerade medierna spänner ett brett fält, men inkluderar flera med en folklig, populistisk prägel. Han kontrollerar bland annat den brittiska kvällstidningen The Sun som med en upplaga på 3,2 miljoner är den största engelskspråkiga tidningen. Den har på sidan tre en topless-modell ("Page 3 Girl"), vilket introducerades av Murdoch i början av 1970-talet. Murdoch bor sedan 1974 i New York och är amerikansk medborgare sedan 1985.

Murdoch har ofta använt vinsten från sina företag för att förvärva förlusttyngda företag och sedan vända dem till vinst. Viktiga faktorer har varit ett intresse för att utnyttja den senaste tekniken och en benägenhet att alltid anpassa innehållet till konsumenternas önskemål.

I juli 2011 stod Murdoch inför anklagelser om att hans företag, inklusive News of the World, regelbundet hade hackat kändisars, kungligheters och offentliga medborgares telefoner. Murdoch ställdes inför polis- och regeringsutredningar om mutor och korruption av den brittiska regeringen och FBI-utredningar i USA.[3]

Politisk påverkan[redigera | redigera wikitext]

Politiskt är Murdoch känd för att vara konservativ och många av hans tidningar och tv-kanaler har anklagats för partisk och vilseledande bevakning för att stödja Murdochs affärsintressen och politiska allierade i Storbritannien, USA och Australien.

Det har rapporterats i media att Rupert Murdoch har haft hemliga möten med högt uppsatta politiker som själva vägrat ge raka svar på vad de har diskuterat. I urval kan nämnas: Australiens tidigare premiärminister Kevin Rudd[4] och Storbritanniens premiärminister David Cameron[5][6]. Det har även framkommit att Tony Blair ringde tre telefonsamtal till Rupert Murdoch under de nio dagar som föregick invasionen av Irak.[7] Ledarsidorna på samtliga 175 tidningar som kontrolleras av Murdoch stödde en invasion av Irak månaderna innan kriget inleddes år 2003.[8]

Ledarsidorna på Murdochs tidningar är i allmänhet mycket Israelvänliga. Han har anklagats för att i praktiken censurera sina egna tidningar gällande Israel.[9]

Debattörer från News Corp har kallat klimataktivister och forskare för "alarmister" och "tokar"[10][11] och Murdochs mediebolag har anklagats för att medvetet avleda uppmärksamheten från den globala uppvärmningen.[12][13]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ Aden Lisinski, Lars (4 mars 2016). ”Rupert Murdoch och Jerry Hall har gift sig”. SVT Nyheter. http://news.yahoo.com/rupert-murdoch-marries-jerry-hall-london-135358442.html. Läst 4 mars 2016. 
  2. ^ ”Rupert Murdoch & family” (på engelska). Forbes. https://www.forbes.com/nft-profile/rupert-murdoch/. Läst 17 juni 2022. 
  3. ^ ”FBI to investigate News Corporation over 9/11 hacking allegations” (på engelska). the Guardian. 14 juli 2011. http://www.theguardian.com/world/2011/jul/14/fbi-news-corp-hacking-claims. Läst 17 juni 2022. 
  4. ^ Walsh, Alexa Moses and Kerry-Anne (22 april 2007). ”When Rudd met Murdoch subject menu was secret” (på engelska). The Sydney Morning Herald. https://www.smh.com.au/national/when-rudd-met-murdoch-subject-menu-was-secret-20070422-gdpytt.html. Läst 12 november 2018. 
  5. ^ ”Arkiverade kopian”. Arkiverad från originalet den 10 september 2009. https://web.archive.org/web/20090910233912/http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/cameron-murdoch-and-a-greek-island-freebie-971470.html. Läst 8 augusti 2009. 
  6. ^ Hencke, David (24 oktober 2008). ”Tories try to play down Aegean dinner” (på engelska). the Guardian. http://www.theguardian.com/politics/2008/oct/25/david-cameron-rupert-murdoch-meeting. Läst 12 november 2018. 
  7. ^ ”Arkiverade kopian”. Arkiverad från originalet den 31 augusti 2010. https://web.archive.org/web/20100831085231/http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/how-murdoch-had-a-hotline-to-the-pm-in-the-runup-to-iraq-war-457825.html. Läst 8 augusti 2009. 
  8. ^ Greenslade, Roy (17 februari 2003). ”Their master's voice” (på engelska). the Guardian. http://www.theguardian.com/media/2003/feb/17/mondaymediasection.iraq. Läst 12 november 2018. 
  9. ^ Kelso, Paul (6 september 2001). ”Times 'censors stories to please proprietor'” (på engelska). the Guardian. http://www.theguardian.com/media/2001/sep/06/pressandpublishing.uknews. Läst 12 november 2018. 
  10. ^ Mocatta, Gabi. ”What’s behind News Corp’s new spin on climate change?” (på engelska). The Conversation. http://theconversation.com/whats-behind-news-corps-new-spin-on-climate-change-169733. Läst 17 juni 2022. 
  11. ^ Walton, Kate. ”How ‘Murdochracy’ controls the climate debate in Australia” (på engelska). www.aljazeera.com. https://www.aljazeera.com/news/2020/1/24/how-murdochracy-controls-the-climate-debate-in-australia. Läst 17 juni 2022. 
  12. ^ Cave, Damien (8 januari 2020). ”How Rupert Murdoch Is Influencing Australia’s Bushfire Debate” (på amerikansk engelska). The New York Times. ISSN 0362-4331. https://www.nytimes.com/2020/01/08/world/australia/fires-murdoch-disinformation.html. Läst 17 juni 2022. 
  13. ^ Tiberg, Cecilia (17 juni 2022). ”Ny rapport: Australiska Sky News ett nav för klimatdesinformation”. SVT Nyheter. https://www.svt.se/kultur/sky-news-rupert-murdoch-medier-klimat-klimatkrisen-news-corp-klimatfornekare. Läst 17 juni 2022. 

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]