News Corporation

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
News Corporation
Story newscorp.jpg
Typ Publikt aktiebolag
ASX: NWS
ASX: NWSLV
Nasdaq: NWSNasdaq: NWSA
Huvudkontor USA New York, NY, USA
Nyckelpersoner K. Rupert Murdoch
Styrelseordförande Vd
Bransch Media
Produkter Böcker
Dagstidningar
Film
Internet
Television
Antal anställda 51 000 - September 2011
Historia
Grundat 1979
Australien Adelaide, Australien
Grundare K. Rupert Murdoch
Ekonomi
Omsättning $ 33,405 miljarder
Q1: $ 7,426 miljarder
Q2: $ 8,761 miljarder
Q3: $ 8,256 miljarder
Q4: $ 8,962 miljarder
Rörelseresultat $ 4,537 miljarder
Q1: $ 1,141 miljarder
Q2: $ 1,012 miljarder
Q3: $ 1,024 miljarder
Q4: $ 1,36 miljarder
Vinst efter skatt $ 2,739 miljarder
Q1: $ 775 miljoner
Q2: $ 642 miljoner
Q3: $ 639 miljoner
Q4: $ 683 miljoner
Tillgångar $ 61,98 miljarder
Eget kapital $ 29,506 miljarder
Struktur
Dotterbolag Lista över dotterbolagen
Övrigt
Webbplats NewsCorp.com
Fotnoter Siffror från 2011 års bokslut.[1]

News Corporation, ofta förkortat till News Corp, mediekoncern kontrollerad av Rupert Murdoch. Inom koncernen finns bland annat tv-nätverken FOX och My Network TV i USA, Sky i Storbritannien samt STAR i Sydostasien. News Corporation äger även Twentieth Century Fox, en amerikansk filmstudio med bas i Los Angeles, Kalifornien.

News Corporation är ett av världens största mediaföretag. De av Rupert Murdoch kontrollerade medierna spänner ett brett fält och inkluderar flera med en folklig och populistisk prägel. Här ingår engelska tabloiden The Sun som med en upplaga på 3,2 miljoner är den största engelskspråkiga tidningen.

Delägarskap[redigera | redigera wikitext]

Böcker[redigera | redigera wikitext]

Dagstidningar[redigera | redigera wikitext]

Australien[redigera | redigera wikitext]

Fiji[redigera | redigera wikitext]

Papua Nya Guinea[redigera | redigera wikitext]

  • Papua New Guinea Post-Courier

Storbritannien[redigera | redigera wikitext]

USA[redigera | redigera wikitext]

Magasin och veckotidningar[redigera | redigera wikitext]

Sport[redigera | redigera wikitext]

Filmbolag[redigera | redigera wikitext]

TV[redigera | redigera wikitext]

USA[redigera | redigera wikitext]

Bulgarien[redigera | redigera wikitext]

Serbien[redigera | redigera wikitext]

Indonesien[redigera | redigera wikitext]

Turkiet[redigera | redigera wikitext]

Storbritannien[redigera | redigera wikitext]

Sydamerika[redigera | redigera wikitext]

Brasilien[redigera | redigera wikitext]

Mexiko[redigera | redigera wikitext]

Australien[redigera | redigera wikitext]

Italien[redigera | redigera wikitext]

Asien[redigera | redigera wikitext]

Indien[redigera | redigera wikitext]

Internet[redigera | redigera wikitext]

Kritik[redigera | redigera wikitext]

News Corporation har anklats för skattesmitning, till exempel betalade de bara 6% av sin totala vinst i skatt under en fyraårsperiod vilket kan jämföras med Disney som betalade 31% under samma period.[2]

Politiskt inflytande[redigera | redigera wikitext]

News Corps dotterföretag News Corp Australia har en så dominerande marknadsandel av tryckt media (59%) i Australien att de ensamma anses kunna ha ett avgörande inflytande över opinionen i landets politik.[3] I det australiensiska parlamentsvalet 2013 stödjer News Corps kvällstidningar öppet den borgerliga högerkoalitionen mot Labour Party. I det föregående valet stödde man däremot Labors kandidat Kevin Rudd men ändrade inställning när han föreslog ökad beskattning på storföretag och deltog därefter i en medial smutskastningskampanj som ledde till ledarbyte i partiet.[3] Inflytandet över australiensisk media är så stort att det kan bli svårt att hitta tidningar eller tv-kanaler villiga att sända kritik mot Rupert Murdoch eller News Corp.[3][4]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ ”Financial Statements for News Corporation”. Google Finance. http://www.google.com/finance?q=NASDAQ:NWSA&fstype=ii. 
  2. ^ Tax free: Rupert Murdoch's zero status BBC News, 25 mars 1999
  3. ^ [a b c] http://www.nytimes.com/2013/09/02/business/media/news-corporations-tight-grip-and-outsize-influence-in-australia.html?_r=0
  4. ^ http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-23930633

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]