Fox News Channel

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Exteriör bild från Fox News Channel studior i New York.
FNC:s Studio C för America's Pulse och Fox News Watch

Fox News Channel är en amerikansk kabel-TV-kanal som sänder nyheter dygnet runt. Kanalen ingår i Fox Entertainment Group, som ägs av det Rupert Murdoch-kontrollerade bolaget News Corporation. Kanalen är en av de mest sedda kabelkanalerna i USA och tillika ett av de ekonomiskt mest inkomstbringande TV-bolagen i landet. Sedan hösten 2001 sker sändningarna inte bara till USA utan till abonnenter över hela världen. Under 2008 fick man även sällskap av systerkanalen Fox Business som sänder ekonominyheter. Fox News ska inte blandas ihop med moderbolaget, TV-nätverket Fox som i huvudsak sänder underhållningsprogram som till exempel American Idol och representeras av lokala stationer spridda över hela USA.

Historia[redigera | redigera wikitext]

Kanalen lanserades den 7 oktober 1996 och har under de senaste åren varit enormt framgångsrik på den amerikanska marknaden. Fox News har idag generellt högre tittarsiffror än alla de konkurrerande amerikanska nyhetskanalerna CNN, MSNBC och Headline News. Framför allt var Fox News framgångsrikt åren efter 11 september-attackerna i News York den 11 september 2001. Fox News var rena lågbudgetprojektet i förhållande till CNN. Trots det blev Fox News inte bara den mest sedda nyhetskanalen utan även den största kabelkanalen, alla kategorier, i USA. Att Fox News slog CNN i tittarmätningarna var en stor prestigeförlust för CNN.

Kanalen startades bara några månader efter att NBC lanserat sin nyhetskanal MSNBC, som många trodde skulle bli en framgång. NBC hade under flera årtionden varit störst på nationella nyheter med det legendariska och stilbildande morgonprogrammet Today Show och kvällsnyheterna NBC Nightly News. Förhoppningarna var därför höga när den egna nyhetskanalen MSNBC skulle lanseras. Internet var nytt och ordet på allas läppar varför NBC valde Microsoft som samarbetspartner. Framgången för nyhetskanalen uteblev. Istället var det konkurrenten Fox lågbudgetsatsning Fox News Channel som blev den stora succén, detta trots att Fox aldrig tidigare hade sänt nationella nyheter. Fox News programledare under kvällstid med mycket starka åsikter lockade tittare med amerikansk talk radio som förebild.

En av kanalens målsättningar sedan starten har varit att agera motvikt till de amerikanska medier som ofta anklagas för att vara liberala i sin nyhetsvärdering. Ägaren Rupert Murdoch såg en marknad för en nyhetskanal som gick mot strömmen i det amerikanska nyhetslandskapet. Den analysen kom att bli en sanning. Tittarsiffrorna växte för varje år som gick. Åren efter 11 september-attackerna mot USA 2001 var kanalen som störst. Samtidigt började den även spridas internationellt via satellit- och kabeloperatörer världen över.

Programledare med åsikter[redigera | redigera wikitext]

Kanalen har kritiserats, framför allt från lobbyorganisationer på vänsterkanten, för att den inte tydligt nog drar en linje mellan nyhetsrapportering och politiska åsikter. En studie gjord år 2010 där man jämfört motsvarande program på Fox News och NBC hur man under 2005 rapporterade om krigen i Irak och Afghanistan, fann att båda tonade ner dåliga nyheter men att ”Fox News var mycket mera sympatiska gentemot [USA:s regering] än NBC var” och att ”om forskare fortsätter och finna bevis på partiskhet ur en politisk eller ideologisk synvinkel hos FNC [Fox News Channel] … bör dom beakta Fox som ett alternativt, istället för ett mainstream media”.[1]

En stor del av kanalens framgångar kan samtidigt sägas bero på programledarna under prime time som gärna uttrycker sina åsikter och debatterar mot sina gäster. Kanalens politiska objektivitet har därför ofta ifrågasatts.[2]

Det kan dock tilläggas, att kanalens mest kontroversiella och i särklass mest sedda program program, The O'Reilly Factor, aldrig har varit tänkt att vara ett nyhetsprogram utan som ett forum för just programledarens politiska kommentarer. Programmet, som ses av ett par miljoner tittare varje dag, har fått flera av sina högsta tittarsiffror i samband med att programledaren Bill O'Reilly skällt ut eller rent av hamnat i bråk med sina gäster. Programformen har utvecklats till att Bill O'Reilly ofta har en gäst som han ordagrant skäller ut gällande ett visst ämne. Kritiken mot programmet går till stor del ut på vad kritikerna uppfattar som Bill O'Reillys "aggressiva" debattstil.

Fox News i populärkultur[redigera | redigera wikitext]

Fox News har även fått utrymme i annan media, exempelvis förekommer kanalen regelbundet i den tecknade satirserien The Simpsons som sänds av TV-nätverket Fox med samma ägare.[3] Den påhittade nyheten att Fox News skulle stämma The Simpsons efter ett inslag i satirserien spreds bland annat av svenska dagstidningar. Det visade sig dock vara en skröna då The Simpsons ägs av just Fox vilket i praktiken skulle innebära att man stämde sig själv.

Under 2005 började programmet The Colbert Report sändas på kanalen Comedy Central med regelbundna referenser till, satir kring och påhopp på Fox News. Programmet driver i synnerhet med The O'Reilly Factor som är den mest sedda talkshowen på amerikansk kabel-TV.

Fox News i Sverige[redigera | redigera wikitext]

Kanalen distribueras sedan 2001 via satellit till i stort sett hela jordklotet. Tablån är den samma oavsett land. I Sverige är Fox News Channel dock i dagsläget inte tillgänglig via någon operatör överhuvudtaget, trots att de skulle ha möjlighet att distribuera kanalen kostnadsfritt. Via satellit sker distributionen enbart krypterat vilket kräver programkort hos en utländsk distributör. Till exempel finns kanalen på den brittiska Sky-plattformen.

Sändningar från Fox News visades på TV8 från 2003 till hösten 2006. Fox News ersattes med den av tyska staten finansierade nyhets- och informationskanalen om Tyskland, Deutsche Welle. På senare tid kan dock återigen människor bosatta i Sverige se kanalens sändningar live, men då via live-stream på internet.

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ Aday, S. (2010), "Chasing the bad news: An analysis of 2005 Iraq and Afghanistan war coverage on NBC and Fox News channel", Journal of Communication 60 (1), pp. 144-164
  2. ^ DellaVigna, S & Kaplan, E 2006, The Fox News Effect: Media Bias and Voting, sidan 2. Berkeley, Kalifornien. Hämtad 13 augusti 2006, från http://emlab.berkeley.edu/users/sdellavi/wp/foxvote06-03-15.pdf
  3. ^ säsong 14, avsnitt 305 "Mr Spritz Goes to Wasington"

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]