Epoch Times

Från Wikipedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Epoch Times / 大纪元
PublikationstypInternationell nyhetstidning
Grundad2000[1]
HuvudkontorNew York, USA
IdeologiDemokratisk, pro Falun gong
SpråkFlerspråkig, främst engelska och kinesiska
FormatFullformat

Epoch Times (kinesiska: 大纪元?, pinyin: dàjìyuán) är en internationell medieorganisation som ger ut nyheter via dagstidningar och på Internet under flera språk. Som nyhetstidning har Epoch Times publicerats på kinesiska sedan maj 2000. Den första engelska utgåvan började publiceras på internet i september 2003 och i augusti 2004 som tryckt tidning i New York[1]. Epoch Times grundades av utlandsboende kineser som John Tang och anhängare till Falun Gong som svar på att det inte finns någon oberoende kinesisk media i Kina.

Företagets huvudkontor ligger i New York, men det finns även lokala nyhetsbyråer och journalister runt om i världen som samarbetar inom nätverket. Tidningen finansieras genom annonsförsäljning, och säljs eller ges ut gratis i 35 länder, främst på engelska och kinesiska men även på nio andra språk i tryck, samt på 17 olika språk på Internet. Tryckta upplagor läggs även upp på internet för gratis läsning.[2] Den svenska upplagan av Epoch Times började publiceras på Internet i januari 2006.[3]

Publicering och budskap[redigera | redigera wikitext]

Jämfört med många andra tidningar har den en starkt antikommunistisk underton. Tidningen utnyttjar inte sällan olika kinesiska folkgruppers animositet visavi varandra för att främja sin sak.

Artiklar[redigera | redigera wikitext]

I slutet av 2004 publicerade Epoch Times "Nine Commentaries on the Communist Party" (Nio kommentarer om kommunistpartiet), de blev starten på en Tuidang rörelse, där de kineser som offentligt vill ta avstånd från och lämna det kinesiska kommunistpartiets KKP[4] grepp kan göra det anonymt.

Genom att regelbundet ta upp händelser i Kina och landets ledning, ges detta ett fokus som få andra tidningar eller medier på den internationella marknaden har.

Falungong[redigera | redigera wikitext]

Tidningen ägs inte och kontrolleras inte direkt av Falungong, men är i fri association med rörelsen. De har även hjälpt medlemmar av Tuidang (退黨運動/退党运动) att komma till tals genom artiklar om "nio kommentarer om kommunistpartiet". Falungong är en organisation som allmänt sett verkar emot det kinesiska kommunistpartiets legitimitet och styre av Kina. Många av de aktiva på Epoch Times redaktionen är öppet aktiva i Falungong.[5][6] Detta gör att det kan vara svårt att avgöra om det som skrivs i tidningen är Falungongs officiella linje eller inte.

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ [a b] ”About Us Epoch Times” (på engelska). Epoch Times. Arkiverad från originalet den 18 oktober 2013. https://web.archive.org/web/20131018115808/http://www.theepochtimes.com/n2/about-us.html. Läst 24 februari 2013. 
  2. ^ Epoch Times som e-tidning på flera språk
  3. ^ ”Om Epoch Times Sverige”. Epoch Times Sverige. 25 februari 2006. Arkiverad från originalet den 18 februari 2013. https://web.archive.org/web/20130218203647/http://www.epochtimes.se/articles/2006/02/25/8667.html. Läst 24 februari 2013. 
  4. ^ tuidang.se — Tuidang rörelsen på svenska samt information om Nio kommentarer om kommunistpartiet.
  5. ^ ”Paper denies representing Falun Gong”. Washington Post. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/02/05/AR2007020500185_pf.html. Läst 4 december 2015. 
  6. ^ Yi-zheng, Lian (20 januari 2016). ”Hong Kong’s Missing Booksellers”. The New York Times. ISSN 0362-4331. http://www.nytimes.com/2016/01/21/opinion/hong-kongs-missing-booksellers.html. Läst 29 januari 2016. 

Se även[redigera | redigera wikitext]

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]