Hindustan Times

Från Wikipedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Hindustan Tims
Hindustan Times House New Delhi.jpg
Huvudkontoret i New Delhi.
Publikationstypdagstidning
Grundad1924
LandIndien Arbcom ru editing.svg
Huvudkontor18–20 Kasturba Gandhi Marg, New Delhi 110001, Indien
ChefredaktörSukumar Ranganathan
Språkengelska
Frekvensdagligen
Upplaga993 000 (2017)
Formatfullformat
FörlagHT Media Arbcom ru editing.svg
HuvudägareHindustan Times Media
ISSNISSN 0972-0243 Arbcom ru editing.svg
Webbplatshindustantimes.com

Hindustan Times (tidigare/ibland skrivet The Hindustan Times[1]) är en av de största dagstidningarna i Indien, tryckt på engelska. Den grundades 1924[2] och har sina rötter i det tidiga 1900-talets frihetsrörelse (Hindustan är ett äldre namn för Indien). Många kända indier har arbetat som redaktörer på tidningen, inklusive Mahatma Gandhis son Devdas Gandhi.

Storlek och historik[redigera | redigera wikitext]

Tidningen hade i november 2017 en tryckt upplaga på 993 000 exemplar. Enligt statistiken var HT 2014 Indiens näst mest lästa dagstidning i landet, efter den likaledes engelskspråkiga The Times of India.

Tidningen är populär i norra Indien, och den har eller har haft olika upplagor baserade i New Delhi, Mumbai (sedan 2005), Calcutta (2000–16[3]), Lucknow, Patna, Ranchi och Chandigarh. De tidigare upplagorna för Nagpur och Jaipur lades ner 1997 respektive 2006. Tidningsutgivaren (Hindustan Times Media) har under 2010-talet utvecklat digitala publikationer, vilket gått ut över satsningarna på de olika pappersutgåvorna.[3]

Chefredaktörer (urval)[redigera | redigera wikitext]

  • /…/
  • 1937–57 • Devdas Gandhi[2]
  • 1957–59 • Durga Das[4][5]
  • /…/
  • 1980–83 • Khushwant Singh[6]
  • /…/
  • –2016 • Sanjoy Narayan[7]
  • 2016–17 • Aparisim "Bobby" Ghosh[7][8]
  • 2017– • Sukumar Ranganathan[9]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ Dhar, Anuj (5 mars 2015). ”Was HT Editor Of 1950-60s A CIA Spy?” (på engelska). swarajyamag.com. https://swarajyamag.com/politics/was-ht-editor-of-1950-60s-a-cia-spy. Läst 26 december 2017. 
  2. ^ [a b] ”History” (på engelska). htmedia.in. http://www.htmedia.in/?page_id=59. Läst 26 december 2017. 
  3. ^ [a b] Pande, Manisha (6 januari 2017). ”Newslaundry | Sabki Dhulai” (på engelska). Newslaundry. https://www.newslaundry.com/2017/01/06/hindustan-times-is-shutting-down-four-editions. Läst 26 december 2017. 
  4. ^ Duna Das Dead; Indian Newsman” (på engelska). The New York Times. 18 maj 1974. ISSN 0362-4331. https://www.nytimes.com/1974/05/18/archives/durga-das-dead-indian-newsman-chronicler-of-the-freedom-movement.html. Läst 26 december 2017. 
  5. ^ Administrator. ”India News and Features Alliance (INFA) - INFA” (på engelska). www.infa.in. http://www.infa.in/index.php?option=com_content&task=view&id=6&Itemid=3. Läst 26 december 2017. 
  6. ^ ”Khushwant Singh”. ne.se. https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/khushwant-singh. Läst 26 december 2017. 
  7. ^ [a b] Sanjoy Narayan Is Leaving Hindustan Times, Bobby Ghosh To Be Named Editor-In-Chief” (på engelska). Huffington Post India. 2 maj 2016. http://www.huffingtonpost.in/2016/05/02/sanjoy-narayan-bobby-ghos_n_9819416.html. Läst 26 december 2017. 
  8. ^ Srivas, Anuj. ”Hindustan Times Editor's Exit Preceded by Meeting Between Modi, Newspaper Owner - The Wire” (på engelska). thewire.in. https://thewire.in/178102/hindustan-times-bobby-ghosh-narendra-modi-shobhana-bhartia/. Läst 26 december 2017. 
  9. ^ Mint Editor Sukumar Ranganathan Appointed New Editor-In-Chief of Hindustan Times”. outlookindia.com. 23 september 2017. https://www.outlookindia.com/website/story/mint-editor-sukumar-ranganathan-set-to-become-hindustan-times-editor-in-chief-re/302089. Läst 26 december 2017. 

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]