Kyiv Post

Från Wikipedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Kyiv Post
PublikationstypDagstidning
Grundad1995
LandUkraina Arbcom ru editing.svg
HuvudkontorSaksaganskogo 120, Kiev, Ukraina
ChefredaktörBrajan Bonner
Ansvarig utgivareBrian Bonner Arbcom ru editing.svg
SpråkEngelska
FrekvensDaglig
HuvudägareKP Media
ISSNISSN 1563-6429 Arbcom ru editing.svg
Alexa-ranking163 333 (2017) Arbcom ru editing.svg
Webbplatswww.kyivpost.com

Kyiv Post (ukrainska:Ки́їв Пост) är Ukrainas ledande engelskspråkiga dagstidning.

Historik[redigera | redigera wikitext]

Kyiv Post grundades 1995 av amerikanen Jed Sunden,[1] som var dess ägare tills han sålde tidningen till den pakistanskfödde britten Mohammad Zahoor den 28 juli 2009.[2] Zahoor äger också ISTIL Group, som har verksamhet inom bland annat media, telekommunikation samt film- och TV-produktion, och var fram till 2008 ekonomisk engagerad i stålproduktionen i Donetsk.[3]

Zahoor publicerar tidningen genom sitt Public Media-bolag. Tidningen innehåller redaktionellt stoff inom områden som politik, ekonomi och underhållning. Personalen bestå av en grupp av västerländska och ukrainska journalister. Historiskt sett har den redaktionella policyn förespråkat demokrati och marknadsekonomi. Tidningen har även publicerat granskande artiklar såsom täckningen år 2000 av mordet på journalisten Georgij Gongadze, den orangea revolutionen 2004 och om politisk korruption.

Tidningen motto är: Oavhängighet. Gemenskapen. Förtroende.

Referenser[redigera | redigera wikitext]

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]