Aftenposten

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
AFTENPOSTEN
Aftenposten 2. januar 1879- framside.JPG
Förstasidan på Aftenposten den 2 januari 1879
Publikationstyp Dagstidning
Grundad 1860
Huvudkontor Biskop Gunnerus gate 14A, Oslo
Chefredaktör Hílde Haugsgjerd
Språk Norska
Upplaga Morgon 250 179, Kväll 131 089
Format Tabloid
Huvudägare Schibsted ASA
Webbplats http://www.aftenposten.no/

Aftenposten är en norsk dagstidning som ges ut i Oslo. Aftenposten ägs av Schibstedkoncernen.

Aftenposten grundades av Christian Schibsted 14 maj 1860 under namnet Christiania Adresseavis. Namnet ändrades till Aftenposten redan året därpå. Aftenposten ges ut på riksmål, den norska språkform som står närmast danska. Aftenposten utkommer med en morgonutgåva måndag till söndag och en eftermiddagsutgåva, "Aften", tisdag till torsdag.

Tidningens morgonutgåvor har omkring 750 000 läsare vilket gör den till landets näst största tidning efter VG. Söndagsutgåvan har omkring 520 000 läsare. Kvällsutgåvorna har omkring 430 000 läsare[1] och är landets tredje största tidning.

Tidningen delar varje år ut Aftenpostens guldmedalj till den utövare som gjort den bästa idrottsprestationen i norsk idrott.

Politiskt betecknas Aftenposten som "oberoende konservativ" (uavhengig konservativ).[2]

Upplagsstatistik[redigera | redigera wikitext]

Morgonupplagan[redigera | redigera wikitext]

Tall från norska Mediebedriftenes Landsforening 1980 - 2009:

  • 1980: 223 925
  • 1981: 227 122
  • 1982: 230 205
  • 1983: 232 459
  • 1984: 233 998
  • 1985: 240 600
  • 1986: 252 093
  • 1987: 260 915
  • 1988: 264 469
  • 1989: 267 278
  • 1990: 265 558
  • 1991: 269 278
  • 1992: 274 870
  • 1993: 278 669
  • 1994: 279 965
  • 1995: 282 018
  • 1996: 283 915
  • 1997: 286 163
  • 1998: 288 078
  • 1999: 284 251
  • 2000: 276 429
  • 2001: 262 632
  • 2002: 263 026
  • 2003: 256 639
  • 2004: 249 861
  • 2005: 252 716
  • 2006: 248 503
  • 2007: 250 179
  • 2008: 247 556
  • 2009: 243 188
Aftenposten - nettoupplaga 1988 - 2009

Kvällsupplagan[redigera | redigera wikitext]

Tall från norska Mediebedriftenes Landsforening: 1989 - 2009:

  • 1939: 78 700
  • ---
  • ---
  • ---
  • ---
  • ---
  • ---
  • ---
  • ---
  • 1989: 193 932
  • 1990: 192 896
  • 1991: 195 022
  • 1992: 197 738
  • 1993: 198 647
  • 1994: 188 544
  • 1995: 186 003
  • 1996: 188 635
  • 1997: 191 269
  • 1998: 186 417
  • 1999: 180 497
  • 2000: 175 783
  • 2001: 167 671
  • 2002: 163 924
  • 2003: 155 366
  • 2004: 148 067
  • 2005: 141 612
  • 2006: 137 141
  • 2007: 131 089
  • 2008: 124 807
  • 2009: 111 566
Aften - nettoupplaga 1989 - 2009

Politik[redigera | redigera wikitext]

Före och under andra världskriget var tidningen antikommunistisk. Den tog ställning för den italienska fascismen. Tidningen tog ställning 1933 för det nazistiska maktövertagandet i Tyskland. Detta ledde till att tidningen fick ett uppsving efter att Nasjonal Samling fick makten i samband med den tyska ockupationen. De flesta andra tidningar förbjöds och tidningen införde Rettskrivningen av 1941. Tidningen fick i det närmaste annonsmonopol. Efter kriget betalade tidningen symboliska summor till andra tidningar i skadestånd, förblev ledande borgerlig tidning.

Under kalla kriget var tidningen proamerikansk. Tidningen har stöttat norskt EU-medlemskap och den norska monarkin.

Chefredaktörer[redigera | redigera wikitext]

Källa: Store norske leksikon

Referenser[redigera | redigera wikitext]

Noter[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ TNS Gallup 2004
  2. ^ NOU 2000:15 "5.1.2.Partipressens oppslutning", www.regjeringen.no, Kultur- og kirkedepartementet. Hämtad 2009-05-02

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]