Kontroversen om MPR-vaccinet

Från Wikipedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök

Kontroversen om MPR-vaccinet handlar om grundlösa påståenden med konspirationsteoretiska drag om att autism kan orsakas av MPR-vaccinet, ett vaccin mot mässling, påssjuka och röda hund som ingår i det allmänna svenska barnvaccinationsprogrammet.

Resumé[redigera | redigera wikitext]

En påstådd koppling mellan vaccinet och autism framfördes i en forskningsartikel som publicerades 1998 i The Lancet, en ansedd brittisk medicinsk tidskrift. [1] Undersökningar av journalisten Brian Deer vid Sunday Times visade senare att huvudförfattaren, Andrew Wakefield, på flera sätt var jävig,[2][3] hade manipulerat data,[4] och hade brutit mot andra etiska riktlinjer. Lancet-artikeln drogs tillbaka, och Wakefield befanns i maj 2010, av brittiska General Medical Council, skyldig till allvarligt tjänstefel och ströks ur brittiska Medical Register, vilket innebär att han inte längre får verka som läkare där.[5] Den forskning som redovisades i artikeln beskrevs 2011 som ett bedrägeri av redaktionen för British Medical Journal.[6]

Vad vetenskapen säger[redigera | redigera wikitext]

Vetenskaplig konsensus är att det inte finns något som tyder på att vaccinet kan orsaka autism, och att vaccinets fördelar är enormt mycket större än de risker som finns med att ta det. Efter påståendena 1998, gjordes flera stora epidemiologiska studier. Utvärderingar av den evidens som finns har gjorts av amerikanska Centers for Disease Control and Prevention[7], American Academy of Pediatrics och Institute of Medicine[8], brittiska National Health Service,[9] och Cochrane Library[10]; ingen har funnit någon länk mellan vaccinet och autism. Cochrane-utvärderingen fann ett behov av förbättrad utformning av och rapportering av biverkningar i MPR-vaccin-studier, men dess slutsats var att evidensen för MPR-vaccinets säkerhet och för dess effektivitet att förhindra sjukdomar som fortfarande medför stor morbiditet och mortalitet rättfärdigar dess användning över hela världen, och att den bristande tilliten till vaccinet har skadat den allmänna hälsan.[10]

Konsekvenser av förfalskningarna[redigera | redigera wikitext]

Påståendena i Wakefields artikel i The Lancet fick stor spridning[11] vilket ledde till att vaccinationstalen i Storbritannien och Irland sjönk kraftigt[12], vilket i sin tur ledde till en stor ökning i antalet fall av mässling och påssjuka. Detta medförde både dödsfall och en del svåra och permanenta skador[13]. Många läkare, medicinska tidskrifter, och redaktörer[14][15][16][17][18] har kopplat Wakefields bedrägeri till diverse epidemier och dödsfall.[19][20]

Artikeln i The Lancet 1998[redigera | redigera wikitext]

I februari 1998 publicerade en grupp ledd av Andrew Wakefield en kontroversiell artikel i den välrenommerade brittiska medicinska tidskriften The Lancet, vilket föregicks av en presskonferens[21] vid Royal Free Hospital i London.[22] Forskningsartikeln rapporterade om tolv barn med utvecklingsstörningar som remitterats till Royal Free Hospital. Föräldrarna eller läkarna till åtta av dessa barn sades ha kopplat de första beteendestörningarna till MPR-vaccinering. Artikeln beskrev en samling tarmsymptom, endoskopi-resultat och biopsi-resultat som sades vara evidens för ett möjligt nytt syndrom som Wakefield senare skulle komma att kalla autistisk enterocolit, och rekommenderade vidare studier av den möjliga länken mellan detta tillstånd och MPR-vaccinet. Artikeln antydde att kopplingen mellan autism och mag-tarm-patologierna var verklig, men sa också att den inte bevisade en association mellan MPR-vaccinet och autism.[1]

Vid en presskonferens före publiceringen, som senare kritiserades som 'vetenskap genom presskonferens',[21] sa Wakefield att han ansåg att det vore bäst att använda singelvacciner istället för trippelvaccinet MPR fram till dess att det kunde exkluderas som miljöfaktor för autism; föräldrar till åtta av de tolv barnen i studien sades ha skyllt på MPR-vaccinet, de skulle ha sagt att autismsymtomen hade börjat inom några dagar efter vaccinationen vid ungefär 14 månaders ålder. Wakefield sa, i översättning, "Jag kan inte stödja fortsatt användning av dessa tre vaccin i kombination förrän detta är färdigutrett."[23] I ett videonyhetsinslag som släpptes till media av sjukhuset strax före presskonferensen, krävde han att MPR-vaccinering skulle "avbrytas och ersättas med singel-vacciner."[24] I en BBC-intervju med Wakefields mentor Roy Pounder, som inte var medförfattare, sa denne att han "medgav att studien var kontroversiell", och tillade: "I efterskott kan det ha varit en bättre lösning att ge vaccinerna separat... När vaccinerna gavs separat var det inget problem."[25] Dessa uttalanden hade inget stöd av Wakefields medförfattare eller av någon vetenskaplig evidens.[26]

Nyheten fick initialt begränsad spridning, vilket var rimligt för en så liten och inte särskilt betydelsefull studie. Guardian och Independent rapporterade på framsidorna, medan Daily Mail endast nämnde den i förbigående inne i tidningen, och Sun inte rapporterade alls.[11]

Anklagelser om jäv[redigera | redigera wikitext]

I februari 2004 skrev den undersökande reportern Brian Deer i The Sunday Times att Wakefield hade fått £55 000 av Legal Aid Board: advokater som sökte evidens att använda mot vaccintillverkare, att flera av de föräldrar som sades ha sagt att MPR-vaccinet skadat deras barn också sökt skadestånd, och att Wakefield inte informerat sina forskarkollegor eller medicinska myndigheter om sin jävsituation.[2] Wakefield hävdade att pengarna var ämnade för en separat opublicerad studie[27] (vilket senare tillbakavisades av brittiska General Medical Council). Redaktionen vid The Lancet bedömde att källan till medlen borde ha redovisats för dem.[28] Richard Horton, chefredaktören, skrev (i översättning), "Det förefaller nu uppenbart att om vi hade känt till omständigheterna kring hur undersökningen i Lancet-artikeln från 1998 kom till, skulle publiceringen inte ha ägt rum på det sätt den nu gjorde."[29] Flera av Dr. Wakefields medförfattare kritiserade kraftigt att de inte blivit upplysta.[2]

Deer fortsatte sin rapportering i en TV-dokumentar i BBC, MMR: What They Didn't Tell You, som sändes den 18 november 2004. I denna dokumentär hävdades att Wakefield hade ansökt om patent för ett vaccin som var ett alternativ till MPR-vaccinet, och att kan kände till testresultat från sitt eget laboratorium vid Royal Free Hospital som var i motsättning till hans påståenden.[3] Wakefields patentansökan noterades också i Paul Offits bok Autism's False Prophets från 2008.

I januari 2005 stämde Wakefield Channel 4, 20/20 Productions, och den undersökande reportern Brian Deer som presenterade programmet MMR: What They Didn't Tell You. Men, efter två års processande och efter avslöjandet av att mer än £400 000 ytterligare medel utbetalats till Wakefield av advokater, avbröt han stämningsprocessen och betalade motparternas domstolskostnader.

Deer rapporterade i The Sunday Times 2006 att Wakefield hade fått £435 643, plus omkostnader, av brittiska advokater som försökte bevisa att vaccinet var farligt, dessa utbetalningar började två år innan Lancet-artikeln publicerades.[30] Dessa medel kom från den brittiska rättshjälpsfonden (legal aid fund), som är avsedd att ge rättshjälp till fattiga.[23]

Manipulering av data[redigera | redigera wikitext]

Den 8 februari 2009 rapporterade Brian Deer i The Sunday Times att Wakefield hade "fixat" resultat och "manipulerat" patientdata i Lancet-artikeln, vilket skapade bilden av en koppling till autism.[4] Wakefield förnekade dessa anklagelser,[31] och anmälde artikeln till Press Complaints Commission (PCC)[32] den 13 mars 2009. Anmälan utökades den 20 mars av Wakefields publicist.[33] I juli 2009 tillkännagav PCC att undersökningarna kring Times-artikeln tillfälligt avbrutits i väntan på att GMC:s undersökning skulle avslutas.[34] I slutänden fullföljde Wakefield inte sin anmälan, vilket Deer publicerade tillsammans med tillkännagivanden att han och The Sunday Times tillbakavisade den som "falsk och oärlig i alla relevanta avseenden", och att den avslutats av PCC i februari 2010.[35]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ [a b] Wakefield A, Murch S, Anthony A et al. (23 september 1998). ”Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children”. Lancet "351" (9103): ss. 637–41. doi:10.1016/S0140-6736(97)11096-0. PMID 9500320. http://briandeer.com/mmr/lancet-paper.htm. Läst 5 september 2007. 
  2. ^ [a b c] The Sunday Times 2004:
  3. ^ [a b] 2004 BBC documentary:
  4. ^ [a b] Deer B (8 februari 2009). ”MMR doctor Andrew Wakefield fixed data on autism”. Sunday Times (London). http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/health/article5683671.ece. Läst 9 februari 2009. 
  5. ^ Nick Triggle (24 maj 2010). ”MMR doctor struck off register”. BBC Online. http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/8695267.stm. Läst 24 maj 2010. 
  6. ^ Godlee F, Smith J, Marcovitch H (23 september 2011). ”Wakefield's article linking MMR vaccine and autism was fraudulent”. BMJ "342:c7452" (jan05 1): ss. c7452. doi:10.1136/bmj.c7452. http://www.bmj.com/content/342/bmj.c7452.full. 
  7. ^ ”Measles, mumps, and rubella (MMR) vaccine”. Centers for Disease Control and Prevention. 22 augusti 2008. Arkiverad från originalet den 7 april 2008. https://web.archive.org/web/20080407015528/http://www.cdc.gov/vaccinesafety/concerns/mmr_autism_factsheet.htm. Läst 21 december 2008. 
  8. ^ Immunization Safety Review: Vaccines and Autism. From the Institute of Medicine of the National Academy of Sciences. Report dated May 17, 2004. Retrieved June 13, 2007.
  9. ^ ”MMR The facts”. NHS Immunisation Information. 2004. http://www.dh.gov.uk/en/Publicationsandstatistics/Publications/PublicationsPolicyAndGuidance/DH_4002972. Läst 19 september 2007. 
  10. ^ [a b] Demicheli V, Jefferson T, Rivetti A, Price D (23 september 2005). ”Vaccines for measles, mumps and rubella in children”. Cochrane Database Syst Rev "19" (4): ss. CD004407. doi:10.1002/14651858.CD004407.pub2. PMID 16235361. 
  11. ^ [a b] Goldacre B (30 augusti 2008). ”The MMR hoax”. The Guardian (London). Arkiverad från originalet den 30 augusti 2008. http://www.badscience.net/2008/08/the-medias-mmr-hoax/. Läst 30 augusti 2008. 
  12. ^ McIntyre P, Leask J (23 september 2008). ”Improving uptake of MMR vaccine”. BMJ "336" (7647): ss. 729–30. doi:10.1136/bmj.39503.508484.80. PMID 18309963. 
  13. ^ Pepys MB (23 september 2007). ”Science and serendipity”. Clin Med "7" (6): ss. 562–78. PMID 18193704. 
  14. ^ Gever, John (5 januari 2011). ”BMJ Lifts Curtain on MMR-Autism Fraud”. MedPage Today. http://www.medpagetoday.com/Pediatrics/Autism/24203. Läst 8 januari 2011. 
  15. ^ Godlee F (23 september 2011). ”The fraud behind the MMR scare”. BMJ "342" (jan06 1): ss. d22-d22. doi:10.1136/bmj.d22. http://www.bmj.com/content/342/bmj.d22.full. 
  16. ^ Deer, Brian (6 januari 2011). ”Brian Deer: Piltdown medicine: The missing link between MMR and autism”]. BMJ Group Blogs. http://blogs.bmj.com/bmj/2011/01/06/brian-deer-piltdown-medicine-the-missing-link-between-mmr-and-autism/. Läst 8 januari 2011. 
  17. ^ ”Link between MMR Vaccines and Autism conclusively broken”. IB Times. 7 januari 2011. http://www.ibtimes.com/articles/98531/20110107/link-between-mmr-vaccines-and-autism-conclusively-broken.htm. Läst 8 januari 2011. 
  18. ^ Broyd, Nicky (6 januari 2011). ”BMJ Declares Vaccine-Autism Study 'an Elaborate Fraud', 1998 Lancet Study Not Bad Science but Deliberate Fraud, Claims Journal”. WebMD Health News. http://www.webmd.com/brain/autism/news/20110106/bmj-declares-vaccine-autism-study-fraud. Läst 8 januari 2011. 
  19. ^ Poland GA, Jacobson RM (13 januari 2011). ”The Age-Old Struggle against the Antivaccinationists”. N Engl J Med "364" (2): ss. 97–9. doi:10.1056/NEJMp1010594. PMID 21226573. 
  20. ^ Jasek, Marissa (6 januari 2011). ”Healthwatch: Disputed autism study sparks debate about vaccines”. WWAY Newschannel 3. Arkiverad från originalet den 24 juli 2011. https://web.archive.org/web/20110724093057/http://www.wwaytv3.com/healthwatch-disputed-autism-study-sparks-debate-about-vaccines/01/2011. Läst 7 januari 2011. 
  21. ^ [a b] Moore Andrew (23 september 2006). ”Bad science in the headlines: Who takes responsibility when science is distorted in the mass media?”. EMBO reports "7": ss. 1193–1196. doi:10.1038/sj.embor.7400862. http://www.nature.com/embor/journal/v7/n12/full/7400862.html. 
  22. ^ Press release from the Royal Free Hospital School of Medicine, 26 February 1998, hosted at briandeer.com
  23. ^ [a b] Deer B (2 november 2008). ”The MMR–autism crisis – our story so far”. http://briandeer.com/mmr/lancet-summary.htm. Läst 6 december 2008. 
  24. ^ Deer B. ”Royal Free facilitates attack on MMR, in Dr Andrew Wakefield "single shots" video”. http://briandeer.com/wakefield/royal-video.htm. Läst 27 juli 2007. 
  25. ^ Child vaccine linked to autism”. BBC News. 27 februari 1998. http://news.bbc.co.uk/1/low/uk/60510.stm. Läst 5 september 2007. 
  26. ^ ”MMR – the controversy”. 1 augusti 2005. Arkiverad från originalet den 7 mars 2016. https://web.archive.org/web/20160307082409/http://tna.europarchive.org/20061031235530/http%3A//www.pm.gov.uk/output/page292.asp. Läst 6 september 2007. 
  27. ^ Wakefield A (23 september 2004). ”A statement by Dr Andrew Wakefield”. Lancet "363" (9411): ss. 823–4. doi:10.1016/S0140-6736(04)15710-3. PMID 15022650. 
  28. ^ Horton R (23 september 2004). ”A statement by the editors of The Lancet”. Lancet "363" (9411): ss. 820–1. doi:10.1016/S0140-6736(04)15699-7. PMID 15022645. 
  29. ^ Horton R (23 september 2004). ”The lessons of MMR”. Lancet "363" (9411): ss. 747–9. doi:10.1016/S0140-6736(04)15714-0. PMID 15016482. 
  30. ^ Deer B (31 december 2006). ”MMR doctor given legal aid thousands”. The Sunday Times (London). http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article1265373.ece. Läst 23 september 2007. 
  31. ^ Gever J (11 februari 2009). ”Father of vaccine–autism link said to have fudged data”. MedPage Today. http://www.medpagetoday.com/Pediatrics/Autism/12850. Läst 11 februari 2009. 
  32. ^ ”Complaint to UK”. Box.net. 20 mars 2009. http://www.box.net/shared/9cz9sntkzy. Läst 8 januari 2011. 
  33. ^ ”Countering Age of Autism”. Counteringageofautism.blogspot.com. 28 januari 2010. http://kwomblescountering.blogspot.com/2010/01/wakefields-inquisition-abuse-of-legal.html. Läst 8 januari 2011. 
  34. ^ ”Statement by the Press Complaints Commission”. Pcc.org.uk. 8 februari 2009. Arkiverad från originalet den 7 augusti 2011. https://web.archive.org/web/20110807002358/http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NTgyNA%3D%3D. Läst 8 januari 2011. 
  35. ^ ”Andrew Wakefield: Submission to the UK Press Complaints Commission (with a statement by Brian Deer)” (PDF). http://briandeer.com/solved/wakefield-complaint.pdf. Läst 8 januari 2011. 


Den här artikeln är helt eller delvis baserad på material från engelskspråkiga Wikipedia