ORF

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Uppslagsordet ”ORF” leder hit. För andra betydelser, se ORF (olika betydelser).
ORF Funkhaus i Wien.

ORF eller Österreichischer Rundfunk är Österrikes statliga TV- och radiobolag, tillika landets största mediaföretag.

ORF har fyra TV-kanaler: ORF 1, ORF 2, ORF Sport Plus och TW1. ORF 1 sänds även i HD. ORF 2 erbjuder regionala nyhetssändningar för varje delstat. ORF Sport Plus och TW1 delar kanalplats, vanligtvis sänds TW1 under dagtid och ORF Sport Plus på kvällarna och på helgarna även under eftermiddagar. ORF deltar i det internationella samarbetet 3sat. ORF har många olika radiokanaler, däribland finns också regionala radiokanalerna för de olika delstaterna. Över hela Österrike sänder bl.a. Ö1, Ö3 och FM 4.

Kanalerna sänds i Österrike via marksänd digital-tv och kabel samt via satelliten Astra 19,2° öst. Via satelliten Astra sänds tv-kanalerna 3sat, TW1/ORF Sport Plus och radiokanalen Ö3 (TV-modus) samt alla radiokanaler okodade och kan därför mottas i hela Europa. ORF 1 och ORF 2 är kodade för upphovsrättsliga skäl och får endast mottas i Österrike inom ett frikanalspaket. En särskild anpassad version av ORF 2, kallad ORF2Europe, sänds okodad via satellit. Satellitmottagning spelar en stor roll i Österrike, mer än 50% av alla hushåll äger utrustning för digital satellitmottagning. I motsats till Sverige där man måste teckna ett abonnemang för satellitmottagningen erbjuder satelliten Astra ett stort antal av helt kostnadsfria TV-kanaler från Tyskland och Österrike. Den ökande konkurrensen som utgår från de många tyskspråkiga kanalerna via satellit har orsakat ekonomiska problem för ORF.

ORF kritiseras oftast eftersom regeringspartierna har alltid stor inflytande på bolaget. Det är nästan omöjligt att göra kritiska inslag. Journalisterna, andra anställda och föreningar för tittare och lyssnare försöker sedan några år att skapa ett mer oberoende miljö inom ORF. ORF visar också många TV-program som anses vara olämpliga för ett public-service företag och som sänds i andra länder av kommersiella kanaler. Bolaget finansieras både av en TV-avgift och av reklam, vilket också leder till kritik.

Historia[redigera | redigera wikitext]

ORF:s historia sträcker sig tillbaka till 1924Radio Verkehrs AG bildades. När Österrike blev en del av Nazityskland 1938 blev företaget en del av Großdeutscher Rundfunk. Efter andra världskriget skapades olika radiobolag i de fyra ockupationszonerna. När Österrike 1955 åter blev en självständig stat slogs dessa samman till Österreichisches Rundspruchwesen. 1958 formerades dagens företag under namnet ORF.

Kända TV-program[redigera | redigera wikitext]

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]