Argumenty i Fakty

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök

Argumenty i Fakty (ryska: Аргументы и факты, "Argument och fakta") är en tidning som ges ut i Moskva, Ryssland. Den har lokalutgåvor i 54 andra ryska städer, samt nationalutgåvor i Armenien, Georgien, Kazakstan, Kirgizistan, Ukraina, Moldavien och Vitryssland.[1] Det finns också en utgåva för Europa.[1]

Tidningen grundades 1978 av organisationen Znanije (ryska: Знание, "Kunskap"). Under 1980-talet var den reformorienterad och förespråkade glasnost. Den påstår sig själv ha varit den tidning i världen med störst upplaga, och 1990 skrevs den in i Guinness Rekordbok med 33,5 miljoner exemplar per upplaga. År 2008 lästes tidningen av 8 miljoner varje vecka.[2] Idag når den ca 5, 9 miljoner läsare i månaden.[3]

7 mars 2014 köptes tidningen av staden Moskva.[4]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ [a b] Annonseringsinformation (på engelska)
  2. ^ Alexei Bessudnov, "Media Map" (183–189), Index on Censorship, Volume 37, Number 1, 2008, p. 185.
  3. ^ "Media compass: Russia’s changing media landscape". Calvertjournal.com. 2014-04-06. Läst 13 april 2014. (engelska)
  4. ^ Московское правительство купило "Аргументы и факты"”. Lenta.ru. 11 March 2014. http://lenta.ru/news/2014/03/11/aif/.