Tidningar i Ukraina

Från Wikipedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Den' ('Dagen') är en av dagstidningarna som ges ut i Kiev.
Segodnja är en av de stora ryskspråkiga dagstidningarna i Kiev.
Ukrajinskyj Tyzjden är en veckoutgiven nyhetstidning, tryckt på ukrainska.
Ukrainskspråkiga Urjadovyj Kurjer är regeringens dagliga nyhetstidning.
Vetjernij Charkov är en ryskspråkig dagstidning i Charkiv.

Tidningar i Ukraina ges huvudsakligen ut på två språk: ukrainska och ryska. Vissa av de större dagstidningarna i Ukraina ingår i koncerner med bas i Ryska federationen. På grund av en lång tradition av förryskning av Ukrainas samhällsliv var år 2012 landets största dagstidningarna på ryska, trots att ukrainska är landets enda officiella språk och modersmål för över två tredjedelar av befolkningen. 2005 var två av tre ukrainska tidningsexemplar med text på ryska. Större ukrainskspråkig tidningsutgivning finns främst i de västra och centrala delarna av landet.

Historik[redigera | redigera wikitext]

Rysk och sovjetisk tid[redigera | redigera wikitext]

Området som 2014 täcks av nationen Ukraina hade fram till 1820-talet endast tidningar utgivna med bas i Ryssland (på ryska) och Österrike-Ungern (på tyska). 1819 grundades den ryskspråkiga Charkovskije Izvestija, som den första lokaltidningen. I västra Ukraina startades efter 1830 flera olika tidskrifter och tidningar tryckta på ukrainska, inklusive dagstidningen Zorja Halytska. Den ukrainska pressen sammankopplades med olika ukrainska frihetsrörelser, vilket 1863 ledde till ett förbud mot all utgivning på det ukrainska språket.

Efter ryska revolutionen 1905 började tidningar på ukrainska återigen tryckas, vilket påverkade den nationella frigörelsen 1918. Bolsjevikerna stödde fram till 1927 en "ukrainisering" av pressen, vilket därefter vändes i sin motsats. Under den sovjetiska tiden stod Ukrainas massmedier helt under kommunistpartiets kontroll.[1]

Efter självständigheten[redigera | redigera wikitext]

Se även Ukrainas språksituation

1992 antogs en lag om pressfrihet. 1996 utkom i landet 44 dagstidningar, och utgivningen var till allra största delen privatägd – en drastisk skillnad jämfört med den statliga monopolsituationen vid årtiondets början. Mot slutet av decenniet började dock vissa tecken på en hårdnande pressituation, med politiska påtryckningar mot medier, åter framträda. Den orangea revolutionen lättade åter på de (förekommande) politiska påtryckningarna mot pressen

2012 var fortfarande majoriteten av de större tidningarna var tryckta på ryska.[2] 1999 var de regeringsstödda Fakty i Kommentarii och Segodnja de största dagstidningarna, var och en tryckta i över 1,1 miljoner exemplar. De viktigaste vänsterpolitiska tidningarna var då Silski Visti (tryckt på ukrainska) och Tovarisjtj. Komsomolskaja Pravda är en av de stora ryska (med ägare i Ryska federationen) tidningarna som etablerats i landet, kompletterade med bilagor med lokalt ukrainskt material.[1]

Många av de nystartade ukrainskspråkiga tidningarna har haft svårt att nå större upplagor. En av orsakerna är papperspris och beskattning, vilket gjort att tidningar som tryckts i Ryssland (och sedan transporterats till Ukraina) kunna hålla lägre pris per ex.[3]

2006 var alla större ukrainska dagstidningar privatägda.[4] Samma år var, enligt okontrollerade (och sannolikt uppblåsta) data, endast 34,4 procent av den tryckta dagstidningsupplagan skriven på ukrainska. Detta var en nedgång från 1995 års 47,6 procent men en uppgång från 27,1 procent bottenåret 2000.[5][a]

Även i övrigt dominerar ryskspråkig press i de ukrainska tidningsställen. I västra Ukraina syns ryskspråkiga tidningar flitigt i butikerna, medan de totalt dominerar i huvudstaden Kiev.[5]

Nyhetsmedier (urval)[redigera | redigera wikitext]

Nedan listas olika sorters nyhetsmedier, med undantag för TV och radio. Det inkluderar både dagstidningar, veckoutgivna nyhetstidningar, större webbtidningar med nyhetsinriktning samt nyhetsbyråer.

Namn Typ Utgivningsort Upplaga Språk Webbplats Noter
Argumenty i Fakty Ukraina Dagstidning Kiev 170 000 (2006)[5] Ryska Aif.ua Ukraina-upplaga av den Rysslandsbaserade tidningen.
Chrestjatyk Regional, fullformat Kiev Ukrainska Kreschatic.kiev.ua
DELO Affärstidning, berliner Kiev 15 000 Ryska Delo.ua Grundad 2005, ägd av Ekonomika (tysk/tjeckisk/ukrainskt samriskbolag).
Delovaja Stolitsa Affärstidning, fullformat Kiev 50 000 Ryska Dsnews.com.ua Grundad 2001, ägd av Lukoil.
Den ('Dagen') Fullformat Kiev 62 500 (2006)[5] Ukrainska
Ryska
Engelska
Day.kiev.ua
Day.kiev.ua/ru
Day.kiev.ua./en
Grundad 1996, västvänlig, f.d. premiärministern Jevhen Martjuks fru är chefredaktör.
Ekspres Rikstidning Lviv 508 200 (torsdagsupplagan)
1 223 700 (per vecka)
Ukrainska Expres.ua Grundad 1992.
Fakty i Kommentarii ('Fakta och kommentarer') Tabloid Kiev 600 000 (2006, uppskattning)[5]
761 000 (2006, okontrollerat)[4]
1 100 000 (2001)
Ryska Facts.kiev.ua Grundad 1997, kontrollerad av Leonid Kutjma-relaterade (och västvänlige) oligarken Viktor Pintjuk.
Hazeta po-Ukrajinsky Daglig 60 000 (2006; fredag: 300 000)[5] Ukrainska
Holos Ukraijiny ('Ukrainas röst') Daglig Kiev 170 000 (2002)[6] Ukrainska Golos.com.ua Grundad 1990, utgiven av Verchovna Rada.[7]
Interfax-Ukrajina Nyhetsbyrå Kiev Ryska
Ukrainska
Engelska
Interfax.com.ua
Interfax.com.ua/ukr
Interfax.com.ua/eng
Grundad 1992, ägd av ryska Interfax.
Kievskije Vedomosti Daglig 150 000 (2006)[5] Ryska
Ukrainska (1 gg/v)
Komunist ('Kommunisten') 92 000 (2006)[6] Ryska
Ukrainska
Komunist.com.ua
Komunist.com.ua/index_u.html
Komsomolskaja Pravda v Ukrajine Fullformat Kiev 1 000 000[8] Ryska (lokaleditioner på ukrainska) Kp.ua Grundad 1996, systertidning till Komsomolskaja Pravda.
Kyiv Post Internet endast (1 nr/vecka) Kiev 11 000 Engelska Kyivpost.com Grundad 1995, liberal/oberoende,[9] ägs av Mohammad Zahoor.
Odessa Daily Regional Odessa Ryska Odessa-daily.com.ua
Postup Regional Lviv 200 000 Ukrainska Postup.brama.com
Segodnja ('Idag') Tabloid Kiev 500 000 (2006, uppskattning)[5]
700 000 (2006, okontrollerat)
849 000 (2006)[4]
1 100 000 (1999)
Ryska Segodnja Grundad 1997, ägd av Donetsk-baserade System Capital Management Holdings.
Silski Visti ('Landsbygdsnyheter') Fullformat Kiev 196 669
430 000 (2006)[4]
560 000 (2002)[6]
Ukrainska Silskivisti.kiev.ua Grundad 1920, vänder sig till landsbygdsbefolkningen och har stor andel prenumeranter.
Ukrajina Moloda ('Unga Ukraina') Daglig Kiev 163 000 (2006)[5]
84 000 (2002)[6]
Ukrainska Umoloda.kiev.ua Grundad 1999, "pro-ukrainsk/Justjtjenko", ung målgrupp.
Ukrajinska Pravda ('Ukrainsk sanning') Internet endast Kiev Ukrainska (huvudsakligen)
Ryska
Engelska
Pravda.com.ua
Pravda.com.ua/rus
En.pravda.com.ua
Grundad 2000, ägd av Olena Prytula (änkan efter Giorgi Gongadze).
Unian Nyhetsbyrå Kiev Ukrainska
Ryska
Engelska
Unian.ua
Unian.net
Unian.net/eng
Grundad 1993, ägd av företagsgruppen "Privat" (kontrollerad av en grupp oligarker med ursprung i Dnipropetrovsk).
Urjadovyj Kurjer Fullformat Kiev 130 000–230 000
101 000 (2002)[6]
Ukrainska Ukurier.gov.ua Grundad 1990, ägd/utgiven av Ukrainas regering.
Vetjernie Vesti ('Kvällsnyheter') Tabloid Kiev 530 000
500 000 (2006)
Ryska
(Ukrainska 1 gg/v)[5]
Grundad 1999, kontrollerad av Julia Tymosjenko (2006).[4][förtydliga]
Vetjernij Charkov Tabloid (3 ggr/vecka) Charkiv 120 000 (2009) Ryska Vecherniy.kharkov.ua Grundad 1969 som ryskspråkiga Vechirnyj Charkiv, bytte senare till ett tvåspråkigt och slutligen enspråkigt ryskt format.
Video Novosti Rikstidning Kiev 7 000 Ryska Videonews.com.ua
Vse pro Bychhalter'skyj oblik ('Allt om bokföring') Rikstidning, A4 (2nr/vecka) Kiev 93 100 Ukrainska, ryska Vobu.com.ua Grundad 1994
Vysoky Zamok ('Högt slott') Rikstidning Lviv 450 000 Ukrainska Wz.lviv.ua
Zerkalo Nedeli (ryska)
Dzerkalo Tyzjnja (ukrainska)
Fullformat (1 nr/vecka) Kiev 48 000
57 000 (2006)[4]
Ukrainska
Ryska
Engelska
DT.ua
ZN.ua
MW.ua
Grundad 1994, inflytelserik[9] och med neutral/liberal hållning, sedan 2002 även utgiven på ukrainska.

Övriga tidningar (urval)[redigera | redigera wikitext]

Namn Frekvens Utgivningsort Upplaga Språk Webbplats Noter
Fokus Vecka Kiev 34 290 Ryska Focus.ua Grundad 2006, ägd av Ukrainian Media Holding.
Jedinstvennaja Vecka Kiev 320 000 (2009?)[6] Ryska
Krajina Vecka Kiev 21 800 Ukrainska Gazeta.ua/kraina
Lviv Today Månad Lviv 5 000 Engelska Lvivtoday.com.ua Grundad 2008, ägd av journalisten Peter Dickinson.
Natali 688 000 (2009?)[6] Ryska Natali.ua
Novynar Vecka Ukrainska Novynar.com.ua
RBG-Azimuth Kvartal Ryska Rbg-azimut.com Grundad 2006, science fiction-berättelser.
Ukrajinskyj Tyzjden ('Ukrainsk vecka') Vecka 41 500 Ukrainska UT.net.ua Nyhetsveckotidning, ägs av ECEM Media Ukraine.
The Ukrainian Week 6 ggr/år Engelska Ukrainianweek.com Systertidning till Ukrajinskyj Tyzjden.
Ukrainian Gothic Portal Kvartal 6 000 Ukrainska, ryska, engelska Gothic.com.ua Grundad 1999, gotisk subkultur.

Anmärkningar[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ I slutet av 1990-talet startades i Ukraina flera stora ryskspråkiga tabloider, vilket bidrog till en uppgång för ryskspråkig press i landet.

Referenser[redigera | redigera wikitext]

Den här artikeln är helt eller delvis baserad på material från engelskspråkiga Wikipedia, 16 april 2014.
Den här artikeln är helt eller delvis baserad på material från engelskspråkiga Wikipedia, 8 oktober 2013.

Noter[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ [a b] "Ukraina: Massmedier". NE.se. Läst 14 april 2014.
  2. ^ Daryna Shevchenko (2012-11-14): "The fight for Ukrainian language". Kyivpost.com. Läst 15 april 2014. (engelska)
  3. ^ "Local Newspapers of Ukraine". Ukraine.com. Läst 18 april 2014. (engelska)
  4. ^ [a b c d e f] BBC Monitoring (2006-10-31): "The press in Ukraine". Bbc.co.uk. Läst 18 april 2014. (engelska)
  5. ^ [a b c d e f g h i j] Besters-Dilger, Juliane (red., 2009): Language Policy and Language Situation in Ukraine, sid. 252ff. Peter Lang, Frankfurt-am-Main. Läst 18 april 2014. (engelska)
  6. ^ [a b c d e f g] "Ukraine - Media Landscape". Journalismnetwork.eu, 2009. Läst 18 april 2014. (engelska)
  7. ^ "Kontakty". Arkiverad 30 mars 2014 hämtat från the Wayback Machine. Golos.com.ua. Läst 19 april 2014. (ukrainska)
  8. ^ "Komsomolskaya Pravda Ukraine". Mondotimes.com.
  9. ^ [a b] "Ukrainian newspapers and magazines". Pecob.eu. Läst 18 april 2014. (engelska)