TV8

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
TV8
Lanserad 1997
Ägare Viasat
Tittarandel 2,8% (2011, MMS)
Sändningsområde Sverige
Slogan "Världen omkring dig"
Land Storbritannien
Huvudkontor Stockholm
Systerkanaler
Webbplats Officiell webbplats
Tillgänglighet
Marksänd TV
Boxer Kanal 8​
Satellit-TV
Viasat
Canal Digital
Kabel-TV
Canal Digital Kanal ?​
Com Hem Kanal 8​
IPTV
Telia Digital-TV Kanal 8​

TV8 är en tv-kanal som sänder sänder serier, dokumentärer, reality, sport och gameshows. TV8 ingår i Viasat Broadcasting, där också bland annat TV3, TV6, TV10, Viasat Sport och Viasat Film återfinns. Kanalen finansieras av abonnemangsintäkter, reklam och sponsring.

Historik[redigera | redigera wikitext]

TV8 inledde sina sändningar den 15 oktober 1997, kanalens ägare var då investmentbolaget Ratos. När TV8 startade hade man ambitiösa planer med ekonominyheter, varvat med politik, historia, vetenskap, kultur och seriösa ungdomsprogram. Problemet var att tittarna inte uppskattade utbudet varför annonsörerna uteblev. Efter något år i luften var kanalens ekonomi urholkad och program efter program lades ner.

MTG köpte kanalen av Ratos den 30 augusti 1999.[1] Först lades kanalen under Viasat Broadcasting, men flyttades senare till MTG Publishing för att ge ökade synergivinster med koncernes magasin och tidningar. Under 2000 inleddes dagliga sändningar av Finansnytt varje heltimme i samarbete med Finanstidningen, ett resultat av att TV8 lagts under Publishing.

Under 2002 lades Publishing ner och TV8 återfördes till Viasat. Sändningarna av Finansnytt drogs ner till att omfatta enbart kvällsändningar efter nedläggningen av FinansVision. Det specifika TV8-utbudet bestod under den här tiden bara av cirka två timmars sändning på sen kvällstid samt Finansnytt lite tidigare under kvällen. Större delen av sändningstiden på kvällen upptogs av den skandinaviska versionen av History Channel, medan brittiska Bloomberg Television sände på dagtid och nätter.

Inför Irakkriget byttes de dagliga sändningarna av Bloomberg Television ut mot Fox News Channel. Under Irakkriget sändes Al-Jazira på sena kvällar, men dessa sändningar upphörde senare. Det gjorde dock inte Fox News-sändningarna. Valda sändningar från Bloomberg återkom i december 2003.

TV8 sändes i det svenska digitala marknätet från 1999 till 2001 då MTG valde att dra sig ur. Den 26 april 2004 återkom TV8, men den här gången sände man okodat. History Channel visades inte okrypterat, utan ersattes av mer Fox News-sändningar i marknätet. Sändningarna krypterades i augusti. I november 2004 lanserade MTG sin historiska kanal Viasat History i Norden med amerikanska originalet History Channel som förebild. En följd av detta var att History Channels sändningar togs bort från TV8. Istället började TV8 sända dokumentärer och sina egenproducerade program där History Channel tidigare sänt. Under 2007 kom även History Channel att lansera en kanal med tillhörande HD-version på egen hand i Sverige via operatörerna Canal digital och senare även Com hem.

Inför år 2006 gjordes förändringar av utbudet. De program som producerats i samarbete med Ax:son Johnson-stiftelsenEngelsbergssamtalen och Global Axess – upphörde därmed. I januari 2006 introducerades nya programledare om det dagliga utrikesmagasinet Världen i fokus samt talkshowen Studio Virtanen började sändas. Åke Ortmark, som var med och grundade kanalen och ledde programmet O som i Ortmark, lämnade TV8 efter vårsäsongen 2006. Han började istället arbeta för Axess TV följande höst.

Sändningarna från Fox News upphörde i september 2006.[2] Där Fox News tidigare sänts började TV8 istället varva repriser av kvällsprogrammen med den tyska kanalen Deutsche Welle. I början av 2007 börjar Lars Adaktusson leda sitt magasin Adaktusson på TV8.

Den 1 september 2007 ökades kanalens potentiella räckvidd betydligt genom att man blev en del av den dominerande kabel-tv-leverantören Com Hems analoga grundutbud. Inför detta bytte kanalen logotyp och grafik.

Kanalen hade länge en marginell tittartidsandel vilket till viss del kan förklaras med att kanalen hade svårt att nå en bredare distribution. Under 2003, 2004 och 2005 tittade medelsvensken i snitt 0,2 minuter per dag på TV8. Efter detta har dock TV8:s tittande ökat. 2006 ägnades 0,5 minuter per dag åt TV8 och under perioden januari-augusti 2007 var siffran 1,1 minuter per dag. Källa: MMS

I november 2008 meddelades det att kanalen skulle genomgå omfattande förändringar. Dess organisation samordnades med TV3, TV6 och ZTV. Samtidigt genomförs förändringar av tablån, bland annat läggs många mindre egenproducerade program såsom SVD Kultur och Studio Virtanen ner. Det dagliga utrikesmagasinet Världen i fokus sänds i fortsättningen en gång i veckan. Istället ska kanalen satsa mer på kvarvarande program som Adaktusson och Teknikens värld samt visa mer inköpta program och repriser av program från TV3 och TV6. Två egna nysatsningar nämndes också: Mellan skål och vägg med Edward Blom samt Amelia Adamo[3][4][5]

Program och programledare som synts på TV8[redigera | redigera wikitext]

Svenska produktioner[redigera | redigera wikitext]

Inköp[redigera | redigera wikitext]

Fiktion[redigera | redigera wikitext]

Övrigt[redigera | redigera wikitext]

Programledare[redigera | redigera wikitext]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ Modern Times Group (30 augusti 1999). "MTG acquires TV8". Pressmeddelande.
  2. ^ ”Tyskt tar över efter Fox på TV8”. Dagens Media. 3 augusti 2006. http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=78327. 
  3. ^ Anders Knave om förändringarna på TV8, Dagens Media, 19 november 2008
  4. ^ TV8 skrotar dagliga utrikesprogrammet, Dagens Media, 28 november 2008
  5. ^ TV8 ska förtydliga tablån, Resumé, 12 oktober 2008

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]