Utbildningsradion

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Uppslagsordet ”UR” leder hit. För andra betydelser, se Ur (olika betydelser).


Sveriges Utbildningsradio Aktiebolag
Utbildningsradion - logo.png
Org.nr 556195-1996
Typ Stiftelseägt aktiebolag
Huvudkontor Sverige Stockholm, Sverige
Nyckelpersoner Lisa Lindström
Styrelseordförande
Christel Tholse Willers
Vd
Bransch Media
Antal anställda 232 (december 2012)
Historia
Grundat 1978
Avknoppat från Sveriges Radio AB
Ekonomi
Omsättning 293,717 miljoner SEK
Rörelseresultat –5,557 miljoner SEK
Vinst efter skatt 0 SEK
Tillgångar 109,515 miljoner SEK
Eget kapital 4,511 miljoner SEK
Struktur
Moderbolag Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR
Övrigt
Webbplats UR.se
Fotnoter Siffror från 2011 års bokslut.[1]

Utbildningsradion (formellt Sveriges Utbildningsradio Aktiebolag), som brukar förkortas UR, är ett medieföretag och massmedium i allmänhetens tjänst som ägs av Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR som även äger Sveriges Television (SVT) och Sveriges Radio (SR). Under 2006 sände UR 656 timmar i SVT:s två tv-kanaler, 1 083 timmar tv i Kunskapskanalen och 584 timmar radio i SR:s fyra kanaler.

Programmen kan man beställa via så kallade mediecentraler. De kan också lånas på bibliotek eller köpas via UR:s webbplats. Där kan man också titta och lyssna på många av programmen i UR:s mediaspelare.

Historik[redigera | redigera wikitext]

Företaget härstammar ur försök med skolradio av Skolöverstyrelsen 1928, en verksamhet som blev permanent 1929. 1931 blev Radiotjänst huvudman för dess sändningar. 1961 började testsändningar av skol-tv, en verksamhet som år 1964 slogs samman med skolradion. Till detta lades senare SR:s vuxenutbildning och verksamheten finansierades med skattemedel.

1967 startades TRU, kommittén för television och radio i utbildningen av staten som försöksverksamhet med att sända trådlösa läromedel till universitet och förskolor. Placeringen var i Stocksund och verksamheten fortsatte till 1978 då den övertogs av det nystartade Sveriges Utbildningsradio AB.

1978 gjordes en omfattande omorganisation där Sveriges Radio klövs i fyra dotterbolag som ägdes av Sveriges Radio. Det nybildade Sveriges Utbildningsradio var ett av dessa (de övriga var Sveriges Television, Sveriges Riksradio och Sveriges Lokalradio).

1985 upphörde skattefinansieringen och UR:s program finansierades av tv-avgiften.

1994 gjordes ytterligare en omorganisation och UR blev ett fristående bolag.

2016 fälldes UR av Diskrimineringsombudsmannen efter att ha lagt ut en platsannons där mörk hudfärg ingick i den sökandes kvalifikationer.[2]

Distribution[redigera | redigera wikitext]

UR lånar utrymme i Sveriges Radios kanaler P1, P2, P3 och P4 samt Sveriges Televisions SVT 1 och SVT 2 för sina program. Den 27 september 2004 startade Kunskapskanalen. Kanalen drivs som ett samarbetsprojekt mellan UR och SVT. Vardera bolag står för femtio procent av innehåll och sändningstid.[3]

Identitet[redigera | redigera wikitext]

UR:s logotyp har alltid bestått av bokstäverna U och R sammanflätade. 1993 introducerades en logotyp, designad av formgivaren Marie Möller,[källa behövs] bestående av en svart fylld cirkel med U i röd färg och R i blå. UR:s tredje logotyp började användas 2001 och är en vidareutveckling av dess föregångare, men med annorlunda teckensnitt och enbart vit färg för bokstäverna.

Skol-tv och UR har länge haft synliga programpresentatörer. I slutet av 1990-talet försvann hallåorna från förmiddagssändningarna för att sedan synas främst på eftermiddagarna. När Kunskapskanalen introducerades använde även den synliga hallåor.

Mot slutet av 2006 började UR sända kanalvinjetter i formatet 16:9. Vårterminen 2007 försvann de synliga hallåorna från UR och Kunskapskanalen. De ersattes av programmenyer och speakerröster.

I och med att SVT sjösatte en ny kanalorganisation i augusti 2008 slutade UR använda en egen kanalprofil för företagets sändningar i SVT1 och SVT2. I de programskarvar som sänds ut från UR används istället SVT:s grafik för respektive kanal.

Finansiering[redigera | redigera wikitext]

Sveriges Utbildningsradio är ett av de så kallade public service-bolagen, vilka inkluderar även Sveriges Television och Sveriges Radio. Som sådant får företaget sin verksamhet finansierad av avgifter för tv-mottagare. Tv-avgiften är inte kopplad till huruvida man tittar eller lyssnar på programmen från de allmännyttiga tv- och radiobolagen eller inte, utan till innehavet av tv-mottagare. Radioapparater är dock avgiftsbefriade. 2006 var tv-avgiften i Sverige 1 968 kronor (164 kronor i månaden). Sveriges allmän-tv och allmänradio har en årlig budget på närmare 6,7 miljarder kronor.

Bokserie om UR:s historia[redigera | redigera wikitext]

En serie böcker om utbildningsprogrammens och UR:s historia har givits ut av Arkiv förlag. Sammanlagt publicerades åren 1999-2006 16 volymer i denna skriftserie.[4]

Ledning[redigera | redigera wikitext]

VD-längd för UR:

Se även[redigera | redigera wikitext]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

Noter[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ ”Bokslut & Nycktal - Sveriges Utbildningsradio Aktiebolag”. AllaBolag.se. http://www.allabolag.se/5561951996/bokslut. 
  2. ^ ”UR fälls för diskriminering av DO”. Kulturnyheter. SVT. http://www.svt.se/kultur/medier/ur-falls-for-diskriminering-av-do. Läst 6 november 2016. 
  3. ^ ”Om UR”. http://www.ur.se/Webbar/Om-UR. 
  4. ^ http://www.arkiv.nu/ListBooks/tabid/68/List/1/CategoryID/11/Level/a/Default.aspx?SortField=Free3+DESC%2cProductName

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]