The Washington Times

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
The Washington Times
Publikationstyp Morgontidning
Grundad 1982
Huvudkontor Washington, D.C.
Upplaga 83 551
Huvudägare Sun Myung Moon et al.
Webbplats http://www.washingtontimes.com/

The Washington Times är en dagstidning som utges i Washington, D.C.. Tidningen grundades 1982 av Familjefederationen för Världsfred och Enighet (Enighetskyrkan). Tidningen är känd för att vara konservativ i politiska och sociala frågor.[1]

Historia[redigera | redigera wikitext]

The Washington Times grundades 1982 strax efter det att konservativa dagstidningen Washington Star gått i konkurs och konkurrenten Washington Post således var huvudstadens enda morgontidning. En stor del av personalen hämtades från Washington Star. Enighetskyrkans grundare och ledare Sun Myung Moon hade för avsikt att konkurrera med vad han uppfattade vara Washington Posts liberala vinkling och enligt Moons närmaste medhjälpare Bo Hi Pak skulle tidningen "kämpa mot kommunism och stå upp för 'judeo-kristna värderingar'".[1][2] Huvudägare till tidningen blev mediaföretaget News World Communications som ägdes av Enighetskyrkan.

Moon höll ett tal vid tidningens tjugoårsfirande där han sade att tidningen var ett instrument för att sprida sanningen om Gud till världen.[1] Tidningskonsulten John Morton menar dock, enligt en artikel i Washington Post, att Moon inte otillbörligt påverkat hur tidningen bedriver sin journalistik.[3] Tidningen har hela tiden gått med förlust; Moon och kyrkan hade 2008 investerat runt 2 miljarder dollar i tidningen men Moon sa då att han hade för avsikt att fortsätta spendera pengar för att hålla tidningen konservativ.[4]

2008 slutade redaktören Wesley Pruden och ersattes av John F. Solomon, tidigare anställd på Associated Press och The Washington Post. En månad senare ändrade tidningen skrivregler i vissa frågor och bytte ut vissa termer för att anpassa sig till ett modernare och mer nedtonat språkbruk. T ex skrev man "illegal immigrants" istället för "illegal aliens", "gay" istället för "homosexual", man började referera till Hillary Clinton som "Clinton" istället för "Hillary" och man slutade att använda citattecken för ordet äktenskap (marriage) när det användes i sammanhanget samkönade äktenskap. Dessa förändringar resulterade i kritik från vissa konservativa.[5]

30 november 2009 meddelande Enighetskyrkan att man skulle sluta finansiera tidningen och att den skulle kunna tvingas övergå till internetbaserad publikation.[6] Månaden därpå varslades 40% av alla anställda och man meddelade att alla prenumerationstjänster skulle upphöra. Därefter la man bl a ner söndagsutgåvan och sportbilagan till tidningen.[7][8] I juli 2010 började ledare från Enighetskyrkan protestera mot tidningens nya inriktning och krävde åter stärkta band mellan kyrkan och tidningen.[9] I augusti samma år nåddes en överenskommelse om att sälja tidningen direkt till en grupp individer med nära band till kyrkan.[10]

I november 2010 köpte Sun Myung Moon tillsammans med en grupp tidigare redaktörer Washington Times från News World Communications för en dollar.

Källor[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ [a b c] Ahrens, Frank (May 23, 2002). ”Moon Speech Raises Old Ghosts as the Times Turns 20”. Washington Post. Arkiverad från originalet den 2012-05-25. https://archive.is/IGYt. Läst 2009-08-16. 
  2. ^ Bush Sr. To Celebrate Rev. Sun Myung Moon—Again Mother Jones 29 april 2007
  3. ^ Moon Speech Raises Old Ghosts as the Times Turns 20, Washington Post, 2002-05-23
  4. ^ How the Liberal Media Stonewalled the Edwards Story, Chicago Daily Observer, 2008-08-18
  5. ^ Washington Times updates style guide, Salon.com, 2008-02-26
  6. ^ With Tumult at the Top, Washington Times Faces Uncertainty, New York Times, November 30, 2009.
  7. ^ 'Washington Times' Dropping Sunday Edition As Part of 'Refocused' Approach, Editor & Publisher, 21 dec, 2009
  8. ^ Eulogy for sports, Washington Times, January 3, 2010
  9. ^ Unification Church CEO, others respond to unsigned blog post about Washington Times, Poynter Online, July 22, 2010
  10. ^ Deal in Works for The Washington Times, New York Times, August 25, 2010