Eskilstuna-Kuriren

Från Wikipedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning
Eskilstuna-Kuriren.jpg
Eskilstuna-Kurirens lokaler i Eskilstuna, sett från sidan.
PublikationstypDagstidning
Grundad8 december 1890
HuvudkontorRademachergatan 14-16, Eskilstuna, Sverige
ChefredaktörEva Burman
Politisk beteckningLiberal
SpråkSvenska
Frekvens6 nr/vecka
Upplaga25 800 ex. (2016)[1]
FormatBerliner
HuvudägareEskilstuna-Kurirens stiftelse
ISSNISSN 1103-9221
Webbplatshttp://ekuriren.se
Eskilstuna-Kuriren Aktiebolag
Eskilstuna-Kuriren, Radermachergatan 16, Eskilstuna.JPG
Entrén på Radermachergatan 16.
Org.nr556029-1345
TypPrivat aktiebolag
NyckelpersonerLars-Ove Thim
Styrelseordförande
Sören Axelsson
Vd
Antal anställda290 – December 2015
Ekonomi
Omsättning 352 938 miljoner SEK
Rörelseresultat -5 178 miljoner SEK
Vinst efter skatt -3 624 miljoner SEK
Tillgångar 311 723 miljoner SEK
Eget kapital 163 785 miljoner SEK
Struktur
ModerbolagEskilstuna-Kurierns Stiftelse
Övrigt
FotnoterSiffror från 2015 års bokslut för hela koncernen.[2]

Eskilstuna-Kuriren är en liberal dagstidning, som publicerats i Eskilstuna sedan 1890, från 1955 under namnet Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning.

Ansvarig utgivare är (2015) Eva Burman. Bland tidigare medarbetare märks framför allt J A Selander, som var chefredaktör 1920-1963 och vars starkt kritiska hållning mot Nazityskland och Sovjetunionen under andra världskriget ledde till såväl åtal som att tidningens upplaga tre gånger konfiskerades av statsmakterna.

Spridning och upplaga[redigera | redigera wikitext]

Eskilstuna-Kuriren har lokalredaktioner i Flen och, under namnet Strengnäs Tidning, i Strängnäs och Mariefred. Utöver Eskilstuna, Torshälla och Strängnäs är Eskilstuna-Kuriren den största morgontidningen också i Flen, och har stor spridning även i Kungsör. Upplagan var 25 800 exemplar år 2016.[1]

Ägarförhållanden[redigera | redigera wikitext]

Eskilstuna-Kuriren AB ägde tidigare s till 100% av Eskilstuna-Kurirens Stiftelse. Bolaget är i sin tur fullständig ägare till Katrineholms-Kuriren AB och Mediehuset i Sörmland AB, samt till 95% ägare av Tidningen Folket AB. I mitten av 2007 förvärvades även Södermanlands Nyheter, med angränsande utgivning i Nyköpings kommun, Oxelösunds kommun, Trosa kommun och Gnesta kommun.

Koncernen utger Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning, Katrineholms-Kuriren och Södermanlands Nyheter, samt fram till 2015 även Folket. Vidare har koncernen eget tryckeri, mediecenter, reklamateljé etc.

I september 2018 meddelades det att Sörmlands Media med Eskilstuna-Kuriren, Södermanlands Nyheter, Katrineholms-Kuriren, ägarandelen i Mittmedia och tryckeriintresse skulle säljas till NTM-koncernen.[3]

Chefredaktörer[redigera | redigera wikitext]

Källor[redigera | redigera wikitext]

Noter[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ [a b] ”Mediefakta & upplagor”. Tidningsstatistik AB. 2016. http://ts.se/mediefakta-upplagor/dagspress/. Läst 12 april 2017. 
  2. ^ ”Bokslut & Nyckeltal – Eskilstuna-Kuriren Aktiebolag”. AllaBolag.se. http://www.allabolag.se/5560291345/bokslut. 
  3. ^ NTM köper Sörmlands Media, Dagens Media, 11 september 2018
  4. ^ XVI. Svensk dagspress i Vem var det? (1944)
  5. ^ Elisabet Bäck, Journalisten, 31 mars 2015

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]