Gellert Tamas

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Gellert Tamas 2009.

Gellert Victor Tamas, född 17 februari 1963, är en svensk journalist och författare av reportageböcker, mest känd för boken Lasermannen – En berättelse om Sverige.

Biografi[redigera | redigera wikitext]

Gellert Tamas föddes i en ungersk akademikerfamilj som ett av sju barn, växte upp i Kristianstad, Skåne, men begav sig 1989 till Budapest för att finna sina rötter. Av en slump råkade han hamna mitt i Östeuropas fall, och han rapporterade därför om saken till Sverige på plats. Tillbaka i Sverige sökte han sig till Stockholm, och frilansade med artiklar om integration och etnicitet i rikstäckande dagstidningar och tidskrifter. År 1998 tog han tillfälligt anställning som informatör i New Delhi åt Röda korset.

Gellert Tamas har arbetat som journalist på TV4:s Kalla Fakta och skrivit bland annat för tidningen Ordfront. 1995 utkom han och fotografen Robert Blombäck med boken Sverige, Sverige fosterland - om ungdom, identitet och främlingskap. Han gjorde tillsammans med fotografen Henrik Hjort dokumentären En annandag om en familj som miste en dotter i flodvågskatastrofen 2004. Sitt stora genombrott fick Tamas för boken om "Lasermannen" John Ausonius (2002) för vilken han belönades med Guldspaden; boken filmatiserades senare av Mikael Marcimain och belönades med Kristallen.

Tamas gjorde 2006 ett reportage för SVTs Uppdrag granskning som granskade de statliga utredningar om apatiska flyktingbarn som menar att en av orsakerna till att barnen blir apatiska är att de manipuleras. Reportaget hävdade att bevis för manipulation saknades. Reportaget belönades med Ikaros-priset för årets bästa samhällsreportage. Tamas tv-program fick även kritik - bland annat för journalistisk ohederlighet.[1][2][3]

Tamas gav 2009 ut boken De apatiska: Om makt, myter och manipulation. Boken har ifrågasatts av både journalister och personer beskrivna i boken. De anser att skildringen är onyanserad och svartvit, att Tamas utför karaktärsmord på flera personer och att boken innehåller många allvarliga faktafel.[4][5][6][7][8][9][10][11]

Boken hyllades också av många recensenter. Den har bland annat kallats för "ett av efterkrigstidens viktigaste repor­tage" av Dagens Nyheter[12] och "ett glödande debattinlägg" av Svenska Dagbladet.[13]

Radio[redigera | redigera wikitext]

Sommaren 2006 var han en av sommarvärdarna i Sveriges Radio P1.

Bibliografi[redigera | redigera wikitext]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ Kjöller, Hanne (2007). Granska granskaren, Dagens Nyheter, 15 februari 2007.
  2. ^ Engelsöy, Peter (2007). Brevet till Gellert Tamas. Arena, 8 februari 2007.
  3. ^ Granestrand, Lasse (2007). I Sveriges väntrum. Norstedts. ISBN 978-91-1301514-9
  4. ^ Kjöller, Hanne (2009). Apatiska barn: Mer karaktärsmord och dramatisering än seriös granskning. Dagens Nyheter, 1 oktober 2009.
  5. ^ Granestrand, Lasse (2009). Lasse Granestrand saknar analys i Tamas bok. Dagens Nyheter, 7 oktober 2009.
  6. ^ Kjöller, Hanne (2009). Rationellt att tiga. Dagens Nyheter, 20 november 2009.
  7. ^ Kjöller, Hanne (2009). Svartvit journalistik. Hanne Kjöller svarar Gellert Tamas.. Dagens Nyheter, 26 november 2009.
  8. ^ Bengtsson, Olav & Lundqvist, Sten (2009). Allvarliga fel i Tamas bok. Dagens Nyheter, 6 oktober 2009.
  9. ^ Tamm, Lise & Lillkvist, Patrik (2009). Gellert Tamas trovärdighet kan ifrågasättas. Dagens Nyheter, 2 november 2009.
  10. ^ Engelsöy, Peter (2009). Överläkare: Gellert Tamas bok innehåller allvarliga brister. Aftonbladet, 15 oktober 2009.
  11. ^ Engelsöy, Peter (2009). Ändamålet helgar medlen för Gellert Tamas.. Tidskriften för Svensk Psykiatri, #4 November 2009: 32–33
  12. ^ Zaremba, Maciej (1 oktober 2009). ”Gellert Tamas: ”De apatiska. Om makt, myter och manipulation””. Dagens Nyheter. http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/gellert-tamas-de-apatiska-om-makt-myter-och-manipulation-1.964506. Läst 20 februari 2010. 
  13. ^ Leonardz, Jenny (24 september 2009). ””En stor skandal i svensk nutidshistoria””. Svenska Dagbladet. http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3567615.svd. Läst 20 februari 2010. 

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]