Wikipedia:Persondatafrågor

Från Wikipedia
Hoppa till navigering Hoppa till sök
Deltagarsidor Icon of three people in different shades of grey.svg
 Arkiv för denna sida     Genväg WP:PDF
Bluegradient1.svg
Persondatafrågor
Frågor och svar om personuppgifter
För frågor angående övriga faktauppgifter se vidare: Faktafrågor eller Experthjälpen för frågor inom specialområden.


Här kan Wikipedias redigerare fråga, diskutera och svara angående basuppgifter om personer i artiklar, såsom födelse-/dödsdatum, födelse-/dödsort, personnamn, namnändringar, civilstånd, släktband, uppgifter om studier/arbeten/befattningar/titlar, migration etc i de fall dessa uppgifter inte är tillgängliga på andra platser som till exempel Ratsit eller om oklarheter råder om sådana uppgifter.

Alla användare som på något sätt har tillgång till betrodda källor – exempelvis Sveriges befolkning, Sveriges dödbok, speciella uppslagsverk, referenslitteratur/bokverk/tidskrifter, matriklar, databaser eller motsvarande för olika länder – är välkomna att besvara frågorna här. Sidan är endast avsedd för persondatafrågor för direkt användning i någon befintlig eller kommande artikel på Wikipedia eller övriga Wiki-familjen.

De användare som har tillgång till relevanta källverk – och alla andra – får gärna kryssa för bevakning av denna sida på stjärnsymbolen ovan, så blir den inkluderad i den personliga bevakningslistan.

Speciella personlistor för saknade levnadsuppgifter. Det finns ett stort antal svenska Wikipedia-artiklar om personer där uppgifter om födelse- respektive dödsår är okända. Den som händelsevis har tillgång till tillförlitliga uppgifter om någon av dessa personer är välkommen att komplettera dessa artiklar.

Artiklarna finns listade under följande kategorier: Födelseår saknas, Födda okänt år, Dödsår saknas, Möjligen levande personer, Avlidna okänt år.


Erik Tennander[redigera | redigera wikitext]

Jag hittar ingen uppgift om eventuellt frånfälle, men inte heller något som tyder på att han är i livet. Är det någon som har en uppfattning om detta? /Annika (diskussion) 14 november 2018 kl. 22.37 (CET)

Enligt dödboken 1901-2013 är han avliden 19 april 2007. Folkbokförd i Danmark., Avregistrerad på Försäkringskassan 20070420. Senaste folkbokföringsort i Sverige är Djursholm. - Skivsamlare (diskussion) 14 november 2018 kl. 22.59 (CET)
Tack! /Annika (diskussion) 15 november 2018 kl. 11.04 (CET)

Jens Bartler[redigera | redigera wikitext]

Han blev gammal, men vilket datum avled han? /Annika (diskussion) 14 november 2018 kl. 22.47 (CET)

Avled den 2 januari 2010 i Falköping. Dödsannons i Svenska Dagbladet 11 januari 2010 på sid. 23./Astomic (diskussion) 14 november 2018 kl. 23.08 (CET)
Tack! /Annika (diskussion) 15 november 2018 kl. 11.07 (CET)

Birgitta Sorbon Malmsten[redigera | redigera wikitext]

Jag söker exakta födelse- och dödsdata med resp församlingar för Anna Birgitta Sorbon Malmsten, född 1923, död 1973. Möjligen kan hon vara bokförd bara under efternamnet Malmsten. Jag söker också tid för civilstånd, d v s vigselår. Ataraxim (diskussion) 15 november 2018 kl. 16.55 (CET)

Anna Birgitta Malmsten finns i Sveriges befolkning 1970, född 1923-04-09 i Södertälje. Enligt Sveriges befolkning 1950 och 1960 gifte hon sig 1944-06-02 med konstnär Egil Malmsten (inga fler förnamn), född 1921-11-16 i Solna. Birgittas yrke var 1960 möbelarkitekt och 1950 konsthantverkare, hennes flicknamn var Sorbon. /Ascilto (diskussion) 15 november 2018 kl. 17.08 (CET)
Stort tack. Ataraxim (diskussion) 15 november 2018 kl. 17.13 (CET)
Avled den 21 oktober 1973. Inlagt i artikeln, uppgiften hämtad från FinnGraven./Astomic (diskussion) 15 november 2018 kl. 17.26 (CET)
Är Egil Malmsten avliden i Solna? Helt plötsligt var han ju bort från villan och Görel Crona bodde där. :( Var dog han? Ataraxim (diskussion) 15 november 2018 kl. 17.28 (CET)
Egil Malmsten är alltså avliden 15 november 2016, men var? Ataraxim (diskussion) 15 november 2018 kl. 18.34 (CET)
Tack Astomic! Nu är det utrett. Ataraxim (diskussion) 15 november 2018 kl. 18.37 (CET)

Pär Olov Petterssån[redigera | redigera wikitext]

Efterlyser dödsdatum för Pär Olov Petterssån född 3 april 1867. Det finns en minnesruna i Dödsfall - P.O. Petterssån”. Svenska Dagbladet. 10 januari 1929. https://www.svd.se/arkiv/1929-01-10/14. Läst 11 november 2018.  som tydliggör att han dog kort före 1929-01-10. Anhn (diskussion) 17 november 2018 kl. 15.49 (CET)

Dödsdatum o ort m källa inlagd i artikeln./Pontuz (diskussion) 18 november 2018 kl. 00.34 (CET)

Hans Hagberg[redigera | redigera wikitext]

Var är Hans Hagberg född?, i faktarutan anges Ulriciehamn medan texten i artikel anger Eskilstuna. Janee (diskussion) 17 november 2018 kl. 23.18 (CET)

Han är född i Ulricehamn enligt Sveriges befolkning 1990. /Ascilto (diskussion) 18 november 2018 kl. 00.00 (CET)
Tack för ett snabbt svar. Janee (diskussion) 18 november 2018 kl. 00.21 (CET)

Gabriel Grefberg[redigera | redigera wikitext]

Har någon födsel- och dödsår för den Gabriel Grefberg som omnämns i artikeln om Mäster Olofsgården? /ℇsquilo 18 november 2018 kl. 14.12 (CET)

(Redigeringskonflikt) Komminister Julle Gabriel Grefberg, född 1892-07-31 i Bäckseda, Jönköpings län enligt Sveriges befolkning 1950 och 1960. Han levde inte 1970. /Ascilto (diskussion) 18 november 2018 kl. 14.18 (CET)
Tackar! Nu har han en kategori och bild på Commons. Kan någon ge ett bra förslag på vem den andre mannen på bilden (Rektor Svedelius) är? /ℇsquilo 18 november 2018 kl. 15.24 (CET)
Carl Svedelius, född 9 juni 1861 i Mora, död 21 oktober 1951. [2] /Annika (diskussion) 18 november 2018 kl. 15.33 (CET)
Carl Svedelius i Svenskt biografiskt lexikon
Ytterligare kataloglänkar (Libris, Svenskt Porträttarkiv, Svensk Filmdatabas med flera) finns i Wikidataobjektet, se Carl Svedelius (Q58034313).
--Larske (diskussion) 18 november 2018 kl. 16.05 (CET)

Jan Axelsson (journalist)[redigera | redigera wikitext]

WD rutan anger födelseorten till Umeå medan arikelen hävdar att födelseorten är Stockholm, vilet kan vara rätt. Janee (diskussion) 19 november 2018 kl. 18.31 (CET)

@Ainali: Har du, som för fyra år sedan la in födelseort (P19) för Jan Axelsson (journalist) (Q5563018), tyvärr utan någon källa, någon kommentar? --Larske (diskussion) 19 november 2018 kl. 18.40 (CET)
Hm, den redigeringen är gjord med Widar ser jag. Förmodligen för att personen ligger i Kategori:Personer från Umeå. Om det är fel bör det också rättas. Ainali diskussionbidrag 19 november 2018 kl. 20.10 (CET)

Född i Bromma enligt Sveriges befolkning 1990. Bosatt i Oscars församling, Stockholm enligt Sveriges befolkning 1970, 1975 (Arkiv Digital), 1980 1985 (AD) och 1990, så han är inte ens uppvuxen i Umeå. /Ascilto (diskussion) 19 november 2018 kl. 20.30 (CET)

Kenta[redigera | redigera wikitext]

I vilken församling avled Kenta, d v s Knut Kenneth Gustafsson, född 11 augusti 1948 i Nacka, död 3 mars 2003? Kan födelseförsamlingen Nacka beläggas på samma gång? Ataraxim (diskussion) 19 november 2018 kl. 21.17 (CET)

Folkbokförd i Jakobsberg, Järfälla kommun. Född i Nacka. Sv.dödbok 1901–2013. KlasHass (diskussion) 19 november 2018 kl. 21.23 (CET)
Stort tack! Ataraxim (diskussion) 19 november 2018 kl. 21.29 (CET)

Enar A. Werner[redigera | redigera wikitext]

Vad säger dödboken om Werner? Han verkar ha varit bosatt i Falsterbo som pensionär./Annika (diskussion) 20 november 2018 kl. 17.59 (CET)

Falsterbo stämmer. Lagt till dödsdatum 17/4. /KlasHass (diskussion) 20 november 2018 kl. 18.26 (CET)
Stort tack! /Annika (diskussion) 20 november 2018 kl. 18.40 (CET)

Joni Söderström Winter[redigera | redigera wikitext]

Var är Joni Söderström Winter född?, WD-datamallen anger Skellefteå medan texten i artikel anger Umeå. Janee (diskussion) 21 november 2018 kl. 02.26 (CET)

Född i Ålidhems församling, Umeå kommun enligt Sv.bef. 1990. /Ascilto (diskussion) 21 november 2018 kl. 11.29 (CET)

Ett stort TACK, har nu fixat till Wikidata med rätt info. Janee (diskussion) 21 november 2018 kl. 11.59 (CET)

Jonas Sima[redigera | redigera wikitext]

I artilel om Jonas Sima anges Hudiksvall som födelse ort medan Wikidata anger Ljusdal, vilket kan vara rätt?. Janee (diskussion) 21 november 2018 kl. 14.21 (CET)

Uppgiften i Wikidata baseras på den här felaktiga kategoriseringen i Wikipedia. --Larske (diskussion) 21 november 2018 kl. 14.35 (CET)
Jag har hittat ca 70-80 artiklar där det varit olika födelesorter på Wikidata och Wikipedia, de flesta har jag löst via Vem är vem, NE och andra tryvkta källor. Men några måste jag lägga upp här eftersom dessa inte finns med i mina böcker. Janee (diskussion) 21 november 2018 kl. 15.33 (CET)
Han är född i Hudiksvall enligt Sv.bef 1990. /Ascilto (diskussion) 21 november 2018 kl. 16.09 (CET)
@Ascilto: Utmärkt. Jag har ändrat födelseort (P19) till Hudiksvalls församling (Q10526862) för Jonas Sima (Q6176304) i Wikidata nu, men skulle gärna vilja komplettera med en korrekt källangivelse i stället för att bara hänvisa till svwp. Det som du refererar till som "Sv.bef 1990", var hittar jag en mer fullständig beskrivning av den källan (utgivare, utgivningsdatum, etc)?
Jag brukar referera till Sveriges befolkning så här: [[Sveriges befolkning (databaser)|Sveriges befolkning 1990]]'', [[Riksarkivet (Sverige)|Riksarkivet]]. Det skulle vara underligt om inte t.ex. Användare:Salgo60 lagt in denna vanliga källa också på WD. /Ascilto (diskussion) 21 november 2018 kl. 16.27 (CET)
Är det den här ISBN 978-91-88366-91-7? --Larske (diskussion) 21 november 2018 kl. 16.28 (CET)
Javisst fanns den redan. Sveriges befolkning 1990 (Q14594786) Inlagd av Lavallen för fem år sen. --Larske (diskussion) 21 november 2018 kl. 16.33 (CET)
Tack! Visste inte att CD-skivor hade ISBN-nummer, skall försöka komplettera de referenser jag lagt in. /Ascilto (diskussion) 21 november 2018 kl. 16.35 (CET)
Den källan refereras bara från något halvdussin objekt i Wikidata. Kanske skulle vara fler om den fanns åtkomlig "online". --Larske (diskussion) 21 november 2018 kl. 16.42 (CET)
Användningen på svwp är nog inte lika blygsam, det borde röra sig om åtminstone hundratals sidor. /Ascilto (diskussion) 21 november 2018 kl. 16.46 (CET)
Ja, eller 2 563! SMirC-smile.svg. --Larske (diskussion) 21 november 2018 kl. 16.56 (CET)
Det betyder att det finns jättemycket att göra för de som är roade och har tid. Först borde referensen kunna ersättas av en mall, sedan borde alla biografier över personer som levde 1990 förses med denna mall och därefter borde WD kalibreras med svwp. /Ascilto (diskussion) 21 november 2018 kl. 17.09 (CET)
Lite udda far och mor finns i födelseboken som nr 171 men barnet har inget namn Hudiksvalls kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker Hudiksvalls lasarett, SE/HLA/1010078/C II/3 (1937-1941), bildid: F0010404_00031 far Hugo Vilhelm Martin Sima och mor Gurli Sigrid Gustava Sima boende i Hofsberg, Ljusdal Salgo60 (diskussion) 21 november 2018 kl. 17.39 (CET)
Även om han är född på Hudiksvalls lasarett tycker jag att Kategori:Personer från Ljusdal är lämpligare om familjen bodde där. Nummer 75 i Ljusdals kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010113/C I/14 (1932-1947), bildid: 00178684_00124. -- KlasHass (diskussion) 23 november 2018 kl. 20.35 (CET)
Håller med (snyggt att du hitta födelseboken jag la in det på Jonas Sima (Q6176304)) om jag minns rätt så är principen att man har som födelseförsamling där man bor medans i USA brukar det vara där sjukhuset där man föds ligger - Salgo60 (diskussion) 1 december 2018 kl. 23.45 (CET)
Att han är född i Hudiksvall kan vi inte ändra då folkbokföringen fungerade så på den tiden. Såg dock att det var användare Janee som ganska nyligen ändrade till Kat:Personer från Hudiksvall så jag vågar nog ändra tillbaka till uppväxtorten... -- KlasHass (diskussion) 7 december 2018 kl. 10.38 (CET)

Jorge Batista[redigera | redigera wikitext]

Någon som vet när Fulgencio Batistas son Jorge Batista är född? /ℇsquilo 26 november 2018 kl. 13.03 (CET)

Hittade det själv. 1942. /ℇsquilo 26 november 2018 kl. 17.19 (CET)

Gino Samil[redigera | redigera wikitext]

Enligt Svergies befolkning 1960-1990 var hans efternamn Carlsson, för 1950 är inget efternamn angivet. Svensk filmdatabas anger honom som Gino Samil för sin medverkan i filmer 1977-1994, liksom Stockholms stadsteater för medverkan i föreställningar 1976-1982. Ratsit, som jag tror hämtar sina uppgifter från folkbokföringen, namnger honom nu som Gino Sigvard Samil och jag råkar veta att han under 1980-talet var känd under namnet Gino Samil. Samil tycks alltså ursprungligen ha varit ett artistnamn som han någon gång efter 1990 bytt till. Kan det stämma? När bytte han isåfall? Enligt födelseboken för Sofia församling 1939 hette fadern Carlsson och modern Samuelsson. /Ascilto (diskussion) 26 november 2018 kl. 16.14 (CET)

Din slutsats om att han tagit sitt artistnamn är ju uppenbar. Den som för PRV uppvisar handlingar som visar att de använt namnet får lättare att ta namnet. Så gjorde t ex Bibi Johns redan 1979 och Björn J:son Lindh några år före sin död. Jag gissar att moderns flicknamn Samuelsson utgjorde inspiration till artistnamnet./Pontuz (diskussion) 26 november 2018 kl. 19.50 (CET)

Stefan Larsson (ishockeyspelare)[redigera | redigera wikitext]

När jag nu jobbar med kategorier hittar jag många märkligheter bland ishockyspelarna flera WD mallar anger spelarens första klubb som födelseort troligen för att texterna i flera artikelar inleds med /xx är en spelare i Modo uppväxt i Gävle och född l Ludvika. Dessa artiklar hoppar jag helt enkelt över och väntar på att rätt födelseort med ref kommer upp på SD. Nu till dagens problem i artikeln för Stefan Larsson (ishockeyspelare) anges att han är född i Ludvika medan WD-mallen anger Tyringe, vad kan vara det rätta?. Janee (diskussion) 29 november 2018 kl. 17.16 (CET)

Enligt Sveriges befolkning 1980 & 1990 är den ende Stefan Larsson född 24/6 1965 en Karl Axel Stefan Larsson född i Munkfors, Värmland. /Ascilto (diskussion) 29 november 2018 kl. 17.38 (CET)
Inte blev det lättare med detta svar, nu finns det tre alternativ utspridda i landet. Jag är tveksam till att ändra i artikel och WD-mall Janee (diskussion) 29 november 2018 kl. 17.56 (CET)
Födelsedatumet kan vara fel. Det finns en Sven Stefan Åke Larsson född 20/7 1963 i Ludvika men ingen Stefan Larsson född i Finja församling dit Tyringe hör. /Ascilto (diskussion) 29 november 2018 kl. 18.29 (CET)
Födelsedatum i källan eliteprospects.com anges till 14/6 och då finns kandidaten Roger Stefan Larsson född 14 juni 1965 i Norrbärke församling. Boende i Hisings Backa 1991 (Sv.bef.) och i Göteborg idag (Ratsit). /KlasHass (diskussion) 30 november 2018 kl. 12.03 (CET)
Ja, han är det. Han bor i Tyringe med sina föräldrar 1975, enl Sv bef 1975 (Arkiv digital)./Pontuz (diskussion) 30 november 2018 kl. 19.43 (CET)
Ett stort tack, jag har nu fört in Norrbärke församling i artikel och på Wiki-data. Event skall det kanske tillfogas en ref. Janee (diskussion) 30 november 2018 kl. 20.03 (CET)

Alexander Larsson[redigera | redigera wikitext]

Artikel anger födelseorten till Grästorps kommun medan WD-data anger Göteborg för Alexander Larsson. Vilket kan vara det rätta. Janee (diskussion) 29 november 2018 kl. 17.26 (CET)

Enligt Sveriges befolkning 1990 är den ende Alexander Larsson född 7/9 1985 en Alexander Lucas Fridolf Larsson, född i Karaby, Lidköpings kommun. Karaby har postadress Tun. /Ascilto (diskussion) 29 november 2018 kl. 17.41 (CET)
Samtliga tre alternativ ligger i Västergötland relativt nära och Karaby låter i mina öron trovärdigt. Janee (diskussion) 29 november 2018 kl. 17.58 (CET)

Inga Broman[redigera | redigera wikitext]

Någon måste ha gått snätt när artikeln Inga Broman skapades. Frågan är var hon föddes och avled, jag vet inte om det bara är att byta plats på orterna eller landskapen jag borde ha 50% möjlighet att få rätt vid en ändring men avstår och hör om någon har kunskap om hon dog i Skåne eller Västergötland. Janee (diskussion) 1 december 2018 kl. 22.10 (CET)

Enligt Sv.bef. 1950-1990 finns det ingen Inga-Greta eller Inga Broman/Brundin född 1909-09-18. Enligt Sv.bef. 1950 och 1960 finns ingen Inga-Greta Brundin eller Inga-Greta Broman alls, inte heller någon Inga Broman född Brundin. Något måste vara fel. /Ascilto (diskussion) 1 december 2018 kl. 22.53 (CET)
Kan bero på att hon hette Ingrid Margareta Kerstin Teodora Brundin.[3] Edaen (diskussion) 1 december 2018 kl. 23.04 (CET)
Då var det lättare. Hon är född i Borås enligt ovan nämnda källor. /Ascilto (diskussion) 1 december 2018 kl. 23.07 (CET)

Stort TACK för hjälpen. Janee (diskussion) 2 december 2018 kl. 00.19 (CET)

Lars Jacobsson (läkare)[redigera | redigera wikitext]

Födelseort önskas. /Annika (diskussion) 1 december 2018 kl. 22.55 (CET)

Född i Hässleholm enligt Sv.bef 1970-1990, men stavar Jakobsson. /Ascilto (diskussion) 1 december 2018 kl. 23.04 (CET)
Tack!/Annika (diskussion) 1 december 2018 kl. 23.12 (CET)

Kristina Widman[redigera | redigera wikitext]

Jag söker fullständigt förnamn för Kristina Widman 290413-, födelseort, datum för skilsmässa (d v s ur källa post 1980) och om möjligt korrekt flicknamn. Ataraxim (diskussion) 3 december 2018 kl. 03.24 (CET)

Enl Sv bef 1985 (Arkil Digital): Hedvig Kristina Fredrique Widman f 290413 i Nikolai, Örebro. Skild 771008. Enl Sv bef 1975 gift 490525 m Dag Herbert Rudolf f 240427 i Uppsala dk./Pontuz (diskussion) 3 december 2018 kl. 09.46 (CET)
Mången tack, Pontuz!! Ataraxim (diskussion) 3 december 2018 kl. 09.49 (CET)
S:t Cyr är moderns flicknamn o ligger som sista förnamn i någon äldre källa. Jag kollar gärna vidare, men hinner inte nu./Pontuz (diskussion) 3 december 2018 kl. 10.07 (CET)
OK! Vi får se vad som kommer fram. Själv undrar jag lite över om S:t eller Saint är bokfört. S:t är givetvis POMMF men man undrar hur det såg ut i kyrkböckerna. Ataraxim (diskussion) 3 december 2018 kl. 10.38 (CET)
S:t Cyr är hennes flicknamn. (Sv.bef. 1960, ArkivDigital) Jag förordar ju Saint och Sankt skrivs ut i ortnamn, men efternamnet S:t Cyr kan man inte ändra på, det skrivs alltid så. SCB:s namnsök har S:t Cyr och Saint Cyr som två olika namn med 36 respektive 2 bärare. /Ascilto (diskussion) 3 december 2018 kl. 10.54 (CET)
Jag måste be om ursäkt för att jag tittade slarvigt och drog en förhastad slutsats. Hennes flicknamn var Jonsson efter fadern. S:t Cyr var moderns flicknamn som hon alltid burit som ett mellannamn. Jag har nu slagit upp henne även Sv.bef 1950 (ArkivDigital) och Befolkningen i Sverige 1860-1947 (ArkivDigital) som hämtat uppgifterna från bl.a. Enköpings församlingsbok 1930-1934, sid 687. I Sv.bef. 1975, 1980, 1985 och 1990 finns inte mellannamnet med, men däremot i 1970. Men eftersom hon har så många namn så brukar inte alla skrivas ut i dessa databaser, så det är alls inte säkert att hon släppt mellannamnet efter 1970. 1950, 1960 och 1970 skrev hon alltså sitt namn S:t Cyr Widman. /Ascilto (diskussion) 3 december 2018 kl. 11.50 (CET)

Olof Brundin[redigera | redigera wikitext]

Går det att få fram ett datum för hans död? /Ascilto (diskussion) 4 december 2018 kl. 12.56 (CET)

Någon som har DN och kan kolla dödsannonserna? Jag har kollat SvD men där publiceras inte många dödsannonser. /Ascilto (diskussion) 6 december 2018 kl. 19.49 (CET)
Dödsfallet blev känt för två dagar sedan, en eventuell annons kan komma inom den närmaste tiden. SvD publicerade över 60 dödsannoner senaste lördag-söndag./Astomic (diskussion) 6 december 2018 kl. 20.44 (CET)
Dödsannonsen publicerades idag i SvD. Datum inlagt i artikeln./Astomic (diskussion) 9 december 2018 kl. 02.36 (CET)

Gertrud Brundin[redigera | redigera wikitext]

Personuppgifterna behöver kompletteras. Roufu (diskussion) 5 december 2018 kl. 00.54 (CET)

Har lagt till ort och datum från Dagens Nyheter den 3 juli 1982, sid.19./Astomic (diskussion) 5 december 2018 kl. 01.21 (CET)

Niclas Ericsson[redigera | redigera wikitext]

Enligt Libris är han född 1965[4] och enligt Norstedts är han född 1965 i Stockholm[5] och enligt en gammal e-postadress på Sydsvenskan skall han ha ett mellannamn på P. Men han går inte att hitta i Sv.bef 1970, 1975, 1980, 1985 eller 1990. Det finns ingen Niclas Ericsson, Niclas Ericson, Niclas Erikson, Niklas Erikson eller Niklas Ericsson född 1965. Det finns en Sven-Erik Niclas Eriksson född 18/5 1965 i Katarina, en Sven Niclas Eriksson född 7/3 1965 i Råsunda, en Per Niklas Ericson född 7/5 1965 i Huddinge och en Lars Niklas Eriksson född 2/11 1965 i Hägersten. Det är alla som skulle kunna komma ifråga. Han bor numer i San Francisco men bodde på 1990-talet på Södermalm. Han har pluggat på JMK i Stockholm och jobbat på Dagens Nyheter, Östgöta Correspondenten och Sydsvenskan och har alltid använt stavningen Niclas Ericsson. Någon som kan hjälpa till att reda ut Niclas Ericssons fullständiga namn och födelsedata? /Ascilto (diskussion) 6 december 2018 kl. 16.08 (CET)

Den ende tänkbara av dessa fyra är Per Niklas Ericson, född 7 maj 1965 i Huddinge. Övriga tre bor i Sverige enligt ratsit./Astomic (diskussion) 6 december 2018 kl. 21.19 (CET)
Tack, men det är fortfarande för osäkert. Jag skall pröva med att kontakta JMK, deras uppgifter borde vara offentliga. /Ascilto (diskussion) 6 december 2018 kl. 21.40 (CET)

Sigun Melander[redigera | redigera wikitext]

Sigun Melander har just fått en biografisk artikel skriven av Ascilto. Jag menar att hon var född Arvidsson och är gravsatt tillsammans med sina föräldrar men har inga källor till detta. I gravregistret står vidare hennes hemort som Skepplanda, medan artikeln skriver Alingsås med dödboken och wikidata som källa. Är det första mantalskrivningsort och det andra faktisk plats för dödsfallet? Roufu (diskussion) 10 december 2018 kl. 09.14 (CET)

Jag glömde bort flicknamnet, det gick lite fort. Födelsedatumet blev också fel. Nu har jag korrigerat artikeln. Tack för påpekandet! /Ascilto (diskussion) 10 december 2018 kl. 11.59 (CET)
När hon dog bodde hon i Alingsås sedan några år. Dessförinnan bodde hon i Skepplanda. Båda dessa uppgifter styrks av Bengt Johannisons dödsruna som publicerades i DN, Sydsvenskan och G-P. Men var hon var skriven vet jag inte. Med gravregister, menar du då Svenska Gravar? Jag uppfattar uppgiften där som felaktig helt enkelt. /Ascilto (diskussion) 10 december 2018 kl. 12.05 (CET)

Ivo Holmqvist[redigera | redigera wikitext]

Ivo Holmqvist behöver få sina födelsedata verifierade och korrekt födelseplats tillagd. Riggwelter (diskussion) 11 december 2018 kl. 22.12 (CET)

Han föddes i Lund enligt Sv.bef. 1990. Födelsedatum bekräftas också. /Ascilto (diskussion) 11 december 2018 kl. 22.26 (CET)