Sydsvenskan

Från Wikipedia
(Omdirigerad från Sydsvenska Dagbladet)
Hoppa till: navigering, sök
Sydsvenska Dagbladet Snällposten
Kvarteret Kaninen, Malmö 2014.jpg
Sydsvenskans huvudkontor vid Triangeln i Malmö.
Publikationstyp Morgontidning
Grundad 1848
Huvudkontor Rådmansgatan 16, Malmö, Sverige
Chefredaktör Lars Dahmén
Politisk beteckning Oberoende liberal
Språk Svenska
Frekvens 7 nr/vecka
Upplaga 104 500 (per utg. dag 2012)[1]
Format Tabloid
Huvudägare Bonnier AB
ISSN 1652-814X
Webbplats Sydsvenskan.se


Sydsvenska Dagbladets Aktiebolag
Org.nr 556002-7608
Typ Privat aktiebolag
Nyckelpersoner Gunilla Herlitz
Styrelseordförande
Lars Dahmén
Vd
Antal anställda 180 – December 2012
Ekonomi
Omsättning 523,501 miljoner SEK
Rörelseresultat -101,193 miljoner SEK
Vinst efter skatt -75,518 miljoner SEK
Tillgångar 757,911 miljoner SEK
Eget kapital 295,216 miljoner SEK
Struktur
Ägare Bonnier AB
Moderbolag Tidnings AB Marieberg
Övrigt
Fotnoter Siffror från 2012 års bokslut.[2]


Sydsvenskans tryckeri, Fosie, Malmö

Sydsvenska Dagbladet Snällposten, Sydsvenskan, är en morgontidning utgiven i Malmö och grundad 1848. Tidningen ges ut av Sydsvenska Dagbladets AB som ingår i Bonnierkoncernen.

Tidningen betecknar sig som "oberoende liberal".[3] ansvarig utgivare och vd är sedan januari 2013 Lars Dahmén. Politisk chefredaktör och chef för ledarredaktionen är sedan oktober 2005 Heidi Avellan.

Tidningens huvudsakliga spridningsområde är A-region 28, alltså Malmö, Lunds, Kävlinge, Lomma, Burlövs, Staffanstorps, Svedala, Vellinge och Trelleborgs kommuner. I detta område har tidningen en dominerande ställning, framförallt sedan största konkurrenten Arbetet lades ner 2000. Sydsvenskan hade fram till den 1 maj 2008 även lokalbevakning i A-region 30, Eslövs och Höörs kommuner.

Historik[redigera | redigera wikitext]

Det första numret av Snäll-Posten från Malmö utgavs den 8 maj 1848. Publicisten hette Bernhard Cronholm. Detta datum brukar ses som Sydsvenskans födelsedag. Den 20 februari 1851 bytte tidningen namn till enbart Snäll-Posten.

"Snäll" i Snällposten kommer av tyskans "schnell", det vill säga snabb (samma ordbildning som i snälltåg), och med tidningsnamnet ville grundarna alltså ge samma löfte om snabba nyheter som till exempel tidningarna Expressen eller Kuriren.

Sydsvenska Dagbladet startade som konkurrent till Snällposten den 29 april 1870. Dess grundare var Carl Herslow och D. L. Beyer, den senare innehade utgivningsbeviset under de första åren.[4] Efter sammanslagning av Sydsvenska Dagbladet och Snällposten gavs det första numret av Sydsvenska Dagbladet Snällposten ut tisdagen den 2 januari 1872. Under ledning av Herslow kom tidningen från 1904 att ansluta sig till den då bildade högerorganisationen Allmänna valmansförbundets ståndpunkter.

Åren 1946–67 var Christer Wahlgren chefredaktör för att efterträdas av sonen Olof Wahlgren (1967–87). Efter en brytning med dåvarande Högerpartiet 1966 betecknar tidningen sig som "oberoende liberal".

Den 3 oktober 1989 lanserades "ABC-tidningen", då Sydsvenskan delades upp i tre olika delar med separat sidnumrering. Den 1 september 1992 förändrades tidningens sidhuvud och den klassiska postryttaren återkom. Samtidigt togs en avslutande punkt efter Snällposten bort. I september 1995 lanserades Sydsvenskan på Internet.

Inför 150-årsjubileet byttes sidhuvudet ut den 2 januari 1998 efter att ha sett i grunden likadant ut sedan 1872. Mitt i namnet placerades en ny mörkröd postryttare och Snällposten flyttades till en blå linje. Den 12 mars 2003 ändrade tidningen format på B- och C-delen till tabloid. A-delen gavs dock fortfarande ut i broadsheet.

Den 5 oktober 2004 övergick tidningens samtliga delar till tabloidformatet. Samtidigt byttes logotypen till Sydsvenskan som tidningen även kallas i folkmun. Namnet Sydsvenska Dagbladet Snällposten kvarstår dock formellt, och finns även på förstasidan. I samband med omstruktureringen 2004 tillkom en ny del, D-delen. Den uppkom genom att temamaterialet som tidigare fanns i B-delen flyttades till en egen daglig del. Denna del försvann dock snart, då tidningen i stället satsade på utbyggd feature på helgerna.

Den 5 oktober 2004 fick även delarna namn. B-delen fick namnet "Kultur & Nöje", C-delen kallas "Malmö & Sport" eller "Lund & Sport" beroende på edition. Dessutom fick tidningen en ny och mer konstant struktur genom att olika avdelningar alltid förekommer i samma del. Tidigare hade bland annat "Postis" och "Familj" växlat mellan att ligga i A- och B-delen.

2010 fick Sydsvenskans ledarredaktion utmärkelse Årets republikan för att "de tydligt tar ställning för en monarkfri stat". Detta delades tillsammans med Lars Ohly[5].

Peter Melin var chefredaktör för allmänna redaktionen och ansvarig utgivare fram till sin plötsliga död den 13 februari 2008. Ny chefredaktör blev, efter tillförordnade Jonas Gruvö, i augusti 2008 Daniel Sandström. Daniel Sandström slutade som chefredaktör i januari 2013. Ny chefredaktör och vd till augusti 2014 är Lars Dahmén.

Under 2014 genomförs ett samgående mellan Sydsvenska Dagbladets AB och Helsingborgs Dagblads AB. Tillsammans bildar de ett gemensamt tidningsbolag som ger ut; prenumererade morgontidningar Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad, Landskrona Posten, Norra Skånes Tidningar, gratistidningar City och Hallå, samt sajterna sydsvenskan.se och hd.se.[6]

1 september 2014 tillträdde Pia Rehnquist som chefredaktör och Lars Dahmén kvarstår som vd och ansvarig utgivare.

Editioner[redigera | redigera wikitext]

Sydsvenskan ges ut i två editioner. Det som skiljer de olika editionerna åt innehållsmässigt är främst att C-delen med lokalnyheter är olika utformad. Den första editionen distribueras till Lund med omnejd och till övriga Sverige, den andra till Malmö med omnejd. Detta får till följd att Malmöborna får en mer aktuell Sydsvenskan än de som bor längre från Malmö – deadline för Malmöupplagan ligger ungefär 1,5 timmar senare än för förstaupplagan.

Tidningens innehåll[redigera | redigera wikitext]

Bortsett från dagstidningars traditionella innehåll av ledare, familjesidor och radio- och tv-tablå, samt inrikes-, utrikes-, sport-, kultur-, nöjes- och ekonominyheter, har Sydsvenskan avdelningarna Oss emellan, Ordet, Omkretsen, och Postis.

"Postis" var en daglig debattsida för ungdomar under 17 år. Den första "Postis"-spalten publicerades den 4 mars 1973 under vinjetten Postlådan. Från början förekom "Postlådan" bara i tidningen en gång varje söndag, men utvecklades med tiden till en daglig insändarsida. Namnet "Postis" etablerades med tiden, även om det fortfarande hette "Postlådan" till ungefär år 2002. Under en period utgavs även en månatlig Postisbilaga, men den drogs med tiden in av kostnadsskäl. Från början hade vinjetten en Postlåda, men den 30 augusti 1979 debuterade fågeln Abragon, tecknad av Ursula Wilby. Från början var Bodil Davidsson redaktör, men dess siste redaktör var en lång tid den anonyma signaturen "Anders" bakom vilken en lång rad redaktörer passerat revy. I oktober 2013 publicerades den sista "Postis", då tidningen ansåg att sociala medier på Internet alltmer övertagit dess roll[7].

Omkretsen används som titel för bevakningen i Malmö stads och Lunds kommuns kranskommuner: Kävlinge, Lomma, Burlövs, Staffanstorps, Svedala, Vellinge och Trelleborgs kommuner. Lokalredaktionen i Eslöv lades ned 2008.

Omkretsen utkom för första gången den 23 september 1972 som en egen bilaga och var en satsning för att öka läsandet i kranskommunerna.

Uppmärksammade publiceringar och artiklar[redigera | redigera wikitext]

Den 13 februari 2008 publicerade Sydsvenskan på nyhetsplats en av de omtalade danska Muhammedbilderna. Publiceringen väckte också en del ofrivillig uppmärksamhet eftersom den dåvarande chefredaktören Peter Melin oväntat avled samma dag som bilderna publicerades i tidningen.

Chefredaktörer[redigera | redigera wikitext]

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  1. ^ http://ts.se/Mediefakta/Index.aspx?mc=001908 | TS Mediefakta
  2. ^ ”Bokslut & Nyckeltal – Sydsvenska Dagbladets Aktiebolag”. AllaBolag.se. http://www.allabolag.se/5560027608/bokslut. 
  3. ^ Om Sydsvenskan”. Sydsvenskan. http://sydsvenskan.se/globalinfo/article93896.ece. Läst 2008-04-14. 
  4. ^ Sveriges periodiska litteratur, del 3, post 902.
  5. ^ http://www.dn.se/nyheter/sverige/ohly-och-sydsvenskan-prisas%5C
  6. ^ Helsingborgs Dagblad 19 augusti 2014, "Sydsvenskan och HD får gemensamma kultur- och ledarredaktioner"
  7. ^ Sydsvenskan 13 oktober 2013, "Hej då, Anders!"

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]