Radio Free Europe

Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök

Radio Free Europe (RFE) och Radio Liberty är radionätverk finansierade av USA med mål att sprida USA-vänlig information till icke-demokratiska länder. Sändningarna startade i juli 1949 och skedde på alla östeuropeiska språk och var en motvikt till regimkontrollerade nyhetsförmedlingen inom östblocket. Inom östblocket opererade dock starka störsändare, och speciellt under stalintiden betraktades det som en statsfientlig handling att lyssna på RFE. När sändningarna startade användes en mobil 7,5 kW-sändare. Sändningstiden var då endast 10 timmar i veckan. År 1951 uppfördes fem fasta sändare i Tyskland och sändningstiden ökades efter hand till flera tusen timmar i veckan.

Efter Ungernrevolten anklagades stationen för att dess sändningar har bidragit till stora ungerska förluster och vilselett det ungerska folket om att amerikansk hjälp var nära medan de gjorde motstånd mot den sovjetiska armén.[1] En utredning visade dock att detta var inte fallet.[2] Efteråt skapades en avdelning som såg till att sändningarna var korrekta och professionella.[3]

Radio Free Europe finansierades av CIA fram till 1972, därefter direkt av kongressen. De flesta sändningarna till Östeuropa upphörde under 1990-talet. Fokus ligger numera på Centralasien och Mellanöstern under namnet Radio Liberty.

Referenser[redigera | redigera wikitext]

  • Puddington, Arch (2003). Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty. Lexington: University Press of Kentucky 
  1. ^ Puddington p. 101
  2. ^ Puddington p. 103
  3. ^ Puddington p. 117